BoekenNaast het nieuws

Recensie: Farewell Fokker: Het verhaal – 4*

Charley Valette (hoofdredactie) | Farewell Fokker – Het Verhaal – Dutch at heart
Hardcover | 242 pagina’s | € 33,95
ISBN 978-90-8246661-4
KLM Cityhopper & Stichting Farewell MD-11

Stijf uitverkocht, dat is de eerste druk van het boek nog voordat de laatste KLM Fokker definitief van Nederlandse bodem verdwijnt. De makers konden nog één boek ‘vinden’ voor deze recensie. Dat het toestel leeft, blijkt uit het feit dat de eerste druk 2.000 stuks van het boek betrof.

Het boek is de moeite waard. De geschiedenis van de passagiersvliegtuigen van Fokker wordt uitgebreid belicht. Van de F.II tot de F70. En vooral de verbondenheid met KLM. De eerste twee Fokkers werden door Albert Plesman besteld voor 45.000 gulden. Hij stelde wel een voorwaarde: Engeland moest het gebruik van de Fokkers toestaan. Het was niet lang na de Eerste Wereldoorlog en het land had zoveel vijandige Fokkers gezien dat het merk als de grote vijand werd beschouwd.

Van de eerste vluchten naar het toenmalige Indië, de langste lijndienst, luchtpost, het intrekbare landingsgestel tot de Fokker die er nooit kwam. Het boek beschrijft in de eerste pakweg 50 pagina’s de geschiedenis. In woord en in beeld, zwart-wit beeld wel te verstaan. Vervolgens gaan we naar de kleurenfoto’s en de wat moderne geschiedenis. De eerste kleurenfoto in het boek is die van een F27 Friendship.

Het grootste deel van het boek is ingeruimd voor de ‘Nieuwe generatie Fokker-vliegtuigen’, de F50, F70 en F100. De ontwikkeling wordt met uniek fotomateriaal van de Fokkerfabriek en uitleg van betrokkenen belicht. Ook leuk is de rubriek ‘typisch fokker’, met bijvoorbeeld de kenmerkende speedbreaks en trust reversers.

Er zijn legio ervaringsverhalen van mensen die -vaak vele jaren- in of aan de Fokkers hebben gewerkt. Wellicht had dit aantal iets minder gekund. Toch wordt vaak een unieke invalshoek gevonden en is het leuk te lezen. Uiteraard wordt alles geïllustreerd met foto’s. Het boek eindigt bij de bouw van het Fokker momument op Schiphol-Oost, een Fokker-staart, van de PH-KZW. Eén van de meer dan 160 Fokkers die door KLM in de loop van de 97 jaar zijn besteld en gevlogen. De PH-KZU maakte op 29 oktober nog een symbolische fly-by over het KLM Cityhopper kantoor en momument.

Na het lezen van dit boek blijkt dat Fokker met de F27 de beste naam heeft gekozen: Friendship. Er is een enorme liefde voor de Fokker. Dat straalt dit boek tot in elke komma uit. De maker, de geïnterviewden en de lezers. Gelukkig komt er een tweede druk.