NieuwsNL nieuwsProfessionalVliegvelden

‘Maastricht nog niet klaar voor meer vrachtvliegtuigen’

Ondanks de toestemming van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de uitbreiding van de landingsbaan op Maastricht Aachen Airport (MAA), is er voorlopig nog geen ruimte voor veel extra vluchten. De luchthaven heeft nog niet de benodigde capaciteit meldt De Limburger.



Gestrand
Maastricht is beperkt door de gestrande Boeing 747 van ACT, die sinds vorige maand op het vliegveld een parkeerpositie inneemt. Het toestel moet nog meerdere weken blijven staan.

Personeel
Daarnaast beschikt MAA nog niet over voldoende gekwalificeerd personeel om de extra vluchten af te kunnen handelen. “Wij nemen nieuwe mensen met tientallen tegelijk aan. Maar ze moeten eerst goed worden geschoold en begeleid”, aldus luchthavendirecteur Jos Roeven. Het opleiden van personeel duurt een aantal maanden. Personeel werven uit Duitsland en België is door regelgeving niet mogelijk.

Luxeprobleem
Volgens Roeven is er sprake van een luxeprobleem. “Wij willen groeien. Graag zelfs. Maar ik wil de goede dienstverlening aan onze vaste klanten niet op het spel zetten, vanwege extra charters. Wij willen ons onderscheiden met kwaliteit. Dat betekent dat we vrachtvervoerders nu soms nee moeten verkopen.”

Het personeelsbestand van de vrachtafdeling is sinds vorig jaar met 70 werknemers gestegen, tot zo’n 190. Er staan nog circa 50 vacatures open. De directeur verwacht dat de luchthaven vanaf februari volgend jaar op volle sterkte is.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky – het betere luchtvaartnieuws.