Donderdag is bekend geworden dat Lufthansa nieuwe long-haul vliegtuigen gaat kopen. Nu is ook bekend waarom Lufthansa de 777-9X en A350-900 heeft gekozen.
777-9X
Lufthansa bestelt 34 777-9X’en en heeft opties en kooprechten op nog eens 30 toestellen. Volgens de Carsten Spohr, CEO van Lufthansa Passenger, is gekozen voor de triple seven en niet de A350-1000 vanwege de hogere capaciteit. De boeing zal circa 400 stoelen in een 3class-layout hebben tegenover 350 voor de Airbus. Het eerste toestel zal in 2020 worden geleverd en de laatste (van de firm orders) in 2025. De maatschappij verwacht de eerste operator te worden van dit vliegtuig. Boeing moet het 777X programma nog officiĆ«el lanceren, maar verwacht wordt dat dit einde van het jaar gebeurt. DE 777-9X zal voornamelijk de 22 747-400’s gaan vervangen.
A350
Lufthansa bestelt 25 A350-900’s en heeft nog 30 opties en kooprechten. Een deel van de opties kan worden omgezet naar de A350-1000 variant. Gekozen is voor de A350-900 en niet de 787-10 vanwege het grotere bereik. De A350 vliegt maximaal 17.600km en de 787 13.000 km, dat is 35% meer met slechts 9 stoelen minder. De huidige problemen met de 787 hebben niet meegespeeld in de afweging volgens Lufthansa. De eerste A350 zal in 2016 worden geleverd en ook in 2025 komt de laatste. Het toestel zal vooral de oudere A340-300’s vervangen waar er nu 24 van zijn. De 24 A340-600’s zullen nog ‘for a long time’ blijven vliegen. Ze zijn afbetaald, maar nog niet aan hun pensioen toe.
Beide types zullen in twee- en drieklasse cabine configurering worden geleverd.
295 nieuwe toestellen 2013 – 2025
Tussen 2013 en 2025 zullen in totaal 295 nieuwe toestellen worden afgeleverd. In maart maakte Lufthansa bekend nog eens 100 A320family af te nemen. En er staan nog een aantal orders open.
Bron: Flightglobal, Lufthansa.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.