Emirates heeft twee A340-500’s uit de roulatie gehaald en wil van alle 10 toestellen af. Eén wordt gebruikt voor reserve onderdelen, de ander als backup. De oudste A340 is nog maar 10 jaar oud, maar het slechte brandstofverbruik maakt ze te duur om te gebruiken. Dit meldt flightglobal. CEO van Emirates, Clark zegt hierover: “There’s no point in flying them”.
“They were designed in the late 1990s with fuel at $25-30. They fell over at $60 and at $120 they haven’t got a hope in hell.”
Clark wil zo snel mogelijk van de A340-500’s af, als er geen koper is gaan ze naar sloopmarkt. Emirates zet de toestellen inmiddels al in op korte routes. Bijvoorbeeld Dubai-Doha (383km). De langste route is Dubai-Kaapstad, nog geen 8000 km, minder dan de helft van waar de kist voor gemaakt is.
A340
De A340-500 vervoert normaal 313 mensen in een 3-class layout. Emirates zet het wat ruimer op: 258 mensen, waarmee het toestel de meest comfortabele van de vloot is volgens de website. Het grote bereik is de reden dat hij aangeschaft is. Toen ze hem kochten was dit het enige toestel dat in één keer naar de west-coast van amerika kon vliegen.
In totaal heeft Airbus 34 A340-500’s gebouwd. Emirates heeft er met 10 de meeste. Naast de -500’s heeft Emirates ook nog 4 van de -300 serie. Eerder werd al bekend dat die ook uitgefaseerd worden, net als de A330’s.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.