Singapore Airlines en het Indiase Tata Sons hebben een overeenkomst getekend om een nieuwe luchtvaartmaatschappij op te richten. SIA en Tata leggen $100 miljoen bij elkaar om een full-service carrier op te zetten met als basis New Dehli. Singapore Airlines CEO, Goh Choon Phong, zegt:
“We have always been a strong believer in the growth potential of India’s aviation sector and are excited about the opportunity to partner Tata Sons in contributing to the future expansion of the market.”
Het is de derde keer dat Singapore Airlines & Tata het proberen op de Indiase markt. Halverwege de jaren 90 hebben ze ook geprobeerd een maatschappij op te richten, maar de wet veranderde en buitenlandse bedrijven mochten geen aandeel hebben. In 2001 hebben de bedrijven samen geprobeerd Air India over te nemen, maar ook dat lukte niet. De nieuwe maatschappij zal in eerste instantie de 1,2 miljard mensen in India bedienen. Als er geen politieke barrieres worden opgeworden zal het eerste vliegtuig over een jaar de lucht in kunnen gaan.
Singapore Airlines wil zich meer focussen in de snel groeiende Asia-pacific markt. Ze hebben laatst een belang genomen in Virgin Australia en zich juist teruggetrokken uit Virgin Atlantic. In de nieuwe airline zal SIA een 40% aandeel hebben. Met dochtermaatschappijen Scoot en Silkair is singapore Airlines druk zich op de lowcost markt te richten. Een markt die de premium carrier een tijd links heeft laten liggen. Tevens is er eigendom van 1/3 in Tiger Airways, dat zou 46,5% kunnen worden.
Vliegtuigen
Aan cash geen gebrek, SIA heeft $4,5 miljard in kas. Lastige van India is dat het een ‘bureaucratic minefield’ is. Silkair heeft 68 nieuwe 737’s besteld en gaat de A320family uitfaseren. Singapore Airlines zelf heeft tientallen A350’s, 787’s en 777-300ER’s besteld.
Pas na 5 jaar opereren op de lokale markt mag de toekomstige maatschappij internationaal gaan vliegen. Belastingen zijn hoog en winstgevendheid is laag in India.
107 per week
Singapore Airlines maakt op 23 juli bekend 3x per dag te gaan vliegen op New Delhi. Alle vluchten worden door een 777 uitgevoerd (1x een -300 en 2x een -200). Samen met Silkair worden er 107 vluchten per week uitgevoerd op India naar de volgende steden: Ahmedabad, Bangalore, Chennai, Coimbatore, Hyderabad, Kochi, Kolkata, Mumbai, New Delhi, Thiruvananthapuram en Visakhapatnam.
Tata
Tata heeft ooit een maatschappij gehad: Tata airlines. Dit is overgegaan in Air India. Na de oorlog heeft Tata met onder andere Qantas ervoor gezorgd dat er nieuw leven werd ingeblazen. In 1953 is Air India genationaliseerd. Onderdeel van Tata is Taj Air, een exclusive air charter service.
Etihad
Etihad maakte vandaag bekend dat ze in de winter het aantal stoelen van Abu Dhabi naar Mumbai en naar New Delhi te willen verdrievoudigen. Etihad en Emirates zijn grote spelers met vluchten naar India.