“Today, the reliability of the 787 is better than 95 percent. It’s not as good as we’d like to see it. It’s not as good as our customers would like to see it. So we’re looking at ways to improve that reliability over time,”
Dit zegt Marketing vice president Randy Tinseth van Boeing Commercial Airplanes. Hij denkt dat het geenaanhoudend probleem zal zijn, maar ‘kinderziektes’.
Zaterdag eiste Norwegian dat Boeing een 787 ging repareren en heeft het tijdelijk een Airbus A340 geleased als vervanger. Zondag moest een 787 van LOT Polish Airlines een ongeplande landing maken op Reykjavik wegens een antenne probleem. Uiteraard heeft enkele maanden geleden de hele 787 vloot aan de grond gestaan wegens accu-problemen.
“Clearly we’ve had some challenges on 787 reliability and we’re focused on making that reliability better.”
Boeing neemt stappen om de betrouwbaarheid te verbeteren, maar verwacht wordt wel dat het een lang proces zal zijn. Nieuwe vliegtuigen hebben vaak kinderziektes. De A380 had bijvoorbeeld kleine scheurtjes in de vleugels. De 787 is dus geen uitzondering.