Japan Airlines koopt 31 A350 XWB’s bij Airbus. Het is hiermee de eerste maatschappij uit Japan die dit type toestel bestelt. JAL is tevens een nieuwe klant voor Airbus*. De order bestaat uit 18 A350-900 en 13 A350-1000 vliegtuigen plus een optie voor nog 25 toestellen. Het eerste toestel moet in 2019 in gebruik worden genomen en 6 jaar later de laatste. De cataloguswaarde bedraagt 7 miljard euro.
Airbus probeert al langer voet aan de grond te krijgen in Japan. Momenteel is de markt voor 80% in handen van Boeing. Door de jarenlange banden van de VS met Japan en de contracten tussen Boeing en Japanse toeleveranciers verkocht Airbus maar weinig toestellen. Zo wordt de 787 voor 1/3 in Japan gebouwd en met en omgebouwde 747 vervoerd naar de VS. Ook de nieuwe 777X zal gedeeltelijk in Japan worden gebouwd. Ondertussen is Airbus ook contacten aangegaan met Japanse bouwers zoals Bridgestone, Panasonic, Yokogawa Electric en Minebea.
Eerdere klanten van Airbus zijn: All Nippon Airways (ANA), Jetstar Japan, Peach Aviation, Skymark Airlines en Starflyer. Bijvoorbeeld ANA vliegt nog 87% Boeing. Het 100e Airbus toestel is dit jaar geleverd: een A320 aan JetStar. Dertig jaar geleden werd het eerste toestel geleverd, een A300 aan TOA domestic Airlines.
Airbus over de A350:
In a typical three-class layout the A350-900 comfortably seats more than 300 passengers on routes as long as 8,100 nautical miles (nm). The A350-1000 is the largest member of the A350 XWB Family, seating 350 passengers on even longer missions up to 8,400 nm. All A350 XWB models are equipped with the new Rolls-Royce Trent XWB engines.
Over 70 percent of the A350 XWB’s weight-efficient airframe is made from advanced materials combining composites (53 percent), titanium and advanced aluminium alloys. In addition to innovative materials, the A350 XWB brings together the very latest in aerodynamics, design and advanced technologies and provides significant improvement in fuel efficiency compared with competing models.
To date, the A350 XWB MSN1 has completed around 300 flight test hours out of the campaign’s total 2,500 hours which are to be achieved by five flight test A350’s over the next 12 months. Entry into commercial service of the A350-900 is scheduled for the second half of 2014. With this latest commitment, Airbus has recorded more than 750 firm orders for the A350 XWB from 38 customers worldwide.
* Before the merger by Japan Airlines and Japan Air Systems (JAS), JAS ordered Airbus aircraft.
Bron: Airbus, Telegraaf, Skift
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!