-Update-
3News meldt dat de testvlucht van Air New Zealand afgelopen zaterdag niet door kon gaan door het slechte weer. Ditzelfde weer zorgde maandag voor problemen met een 757. Wanneer de testvlucht wel wordt gemaakt is nog niet duidelijk.
–Orrspronkelijke bericht 24 sept–
Air New Zealand gaat op verzoek van Antarctica New Zealand een testvlucht uitvoeren met een 767-300ER naar McMurdo Ice Runway (NZIR). De vlucht zal 5 oktober platsvinden en vertrekt vanaf Auckland. Het grote voordeel van de 767 is dat het toestel heen en weer kan vliegen zonder op Antarctica bijgetankt te worden. Dit maakt het vervoer veel flexibeler.
“This will fundamentally change our capability on the ice”
Zegt de chairman van Antarctice New Zealand, Rob Fenwick.
Huidige situatie
Momenteel worden vooral RNZAF 757’s en C-17‘s ingezet voor het vervoer. Deze toestellen moeten wel getankt worden voordat ze terug kunnen vliegen. Antarctica New Zealand en the United States National Science Foundation vervoeren samen ongeveer 2.200 wetenschappers naar Antarctica elk jaar. In totaal verblijven er in de zomer periode zo’n 4.000 mensen daar, in de winter 1.000.
Eerste vlucht
Als deze test goed verloopt zullen nog 2 vluchten volgen deze (zuidelijke) zomer. De 767 hoeft niet aangepast te worden. De Ice Runway ligt vlakbij het grootste onderzoek station, McMurdo base. Deze basis kan tot 1200 mensen herbergen. De Ice Runway is alleen in de zomer open. Piloten vinden het landen op deze runway redelijk vergelijkbaar met een betonnen landingsbaan, vergelijkbaar wat betreft een stabiele ondergrond. Als het toestel eenmaal stilstaat wordt met lasers gekeken of het niet wegzakt in het (2 meter dikke) ijs. Als het toestel 10 inch gezakt is, wordt het veplaatst. In de winter is Pegasus Field beschikbaar. Verder zijn er nog twee sneeuw-landingsbanen voor vliegtuigen met ski’s.