Boeing gaat de productie van de 747-8 vertragen, vanwege de slechte vraag.
Veel airlines kiezen voor de iets kleinere tweemotorige toestellen, vanwege de brandstof besparing. Zo gaan er in een typische 3-class 747-8 467 passagiers. In de 777-300ER passen in dezelfde lay-out 386 mensen. In de A380 gaan 525 passagiers.
Van de 747-8 zijn er 107 toestellen besteld (vracht en passagier) en inmiddels 56 geleverd. Dit jaar zijn er netto geen bestellingen bijgekomen. De grootste klant is Lufthansa met 19 bestellingen van de pasagiersvariant.
Boeing gaat in plaats van 1,75 toestellen per maand er nu 1,5 bouwen. Omdat het om zo weinig toestellen gaat maakt het geen verschil voor de financiële voorspellingen van Boeing. De verlaging is in principe tot 2015, vanaf dan verwacht Boeing weer meer bestellingen te krijgen, vooral voor de freighter. De verwachting is dat deze 747-8F op lange termijn zal blijven verkopen, de passagiersversie zal concurrentie krijgen van de nieuwe 777X.
Boeing benadrukt dat ze vertrouwen blijven houden in de 747-8 en daarom ook blijven investeren in het toestel.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
