Twee volle jumbojets zaten maar 100ft van een botsing boven Schotland. De piloten volgden de vlucht instructies niet goed op. De twee 747’s vlogen 30nm ten noorden van Glasgow om de atlantische oceaan over te steken toen de ATC zag dat ze steeds dichter naar elkaar toe vlogen.
In het raport van de UK Airprox Board is te zien dat de vliegtuigen naar elkaar toe vlogen. ATC greep in door de een opdracht tot een rechterbocht te geven en de ander een linkerbocht. Beide 747’s deden echter het tegenovergestelde. Binnen een minuut ging de onderlinge afstand van 10 naar 3 miles en bewogen ze nog steeds richting elkaar.
Een botsing is voorkomen doordat de piloten elkaar zagen en actie hebben ondernomen. Eén toestel klom en de andere dook. Het rapport meldt niks over het TCAS, Traffic Alert and Collision avoidance System, wat elk vliegtuig aan boord moet hebben.
De onderzoeken weten niet waarom beide crews de instruties verkeerd interpreteerden. Onbekend is waarom niet. Eén piloot gaf aan dat er wellicht een callsign verwisseling was, maar volgens het raport was in de opnames zeer duidelijk te horen dat dit niet het geval kon zijn. De callsigns leken niet op elkaar. Het is niet bekend gemaakt om welke maatschappijen het ging.
“The board was surprised that all four pilots had misheard or misinterpreted the avoiding action instructions despite at least one of the crews reading them back correctly.”
Het bijna ongeluk gebeurde op 23 juni. Volgens de board is e onnodig risico genomen door beide toestellen op dezelfde hoogte van 34.000ft te laten vliegen. 100Ft was het kleinste verschil.