Update 29 oktober
Emirates zou een order bij Boeing overwegen van maximaal 100 long haul vliegtuigen, dit meldt de Financial Times. Vermoedelijk gaat het om de nieuwe 777X, waar Emirates nauw betrokken is bij de ontwikkeling. De catalogus waarde zou $30 miljard zijn volgens de FT, prijzen zijn echter nog niet bekend. Ook zijn er gesprekken met Airbus over de A350 en A380. Emirates is de maatschappij met de meeste A380’s en heeft er nog veel in bestelling staan. Over 2 weken begint de Dubai Airshow, het ligt voor de hand dat de order daar aangekondigd wordt.
Oorspronkelijke bericht 22 september
Emirates is dichtbij de koop van de nog te lanceren 777X. Wat betreft de onderhandelingen is er nog “a lot of work to do”, zegt de airline’s president Tim Clark. Dit meldt Flightglobal.
Afgelopen zomer is Emirates alle technische aspecten van het toestel nagegaan en ze zijn erg tevreden. Clark zegt dat de General Electric GE9X motor essentieel is voor Boeing’s performance en verbruik claim.
“The engine is key to all of this. I’ve told GE that if they don’t deliver the ceramic CFC engines there will be issues”
Om aan de eisen van Emirates te voldoen heeft de motor een water-injectie systeem nodig, zodat het toestel het hele jaar kan worden gebruikt. De triple seven moet bij extreem hoge temperaturen en hoge vlieg-frequentie kunnen werken. Emirates is al langer sterk betrokken bij de ontwikkeling. Na kritiek is het vermogen van de motoren verhoogd van minder dan 100t naar 103t.
Onlangs heeft Boeing de definitieve prijzen bekend gemaakt aan Emirates. Clark benadrukt dat de timing van ondertekening geheel in Dubai ligt. Misschien tijdens de Dubai Airshow in november, maar als ze niet klaar zijn doen ze het niet.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!