Airbus bouwt en levert dit jaar 25 vliegtuigen van het type A380. Dat is net genoeg om aan de lange termijn doelen te voldoen. Er werd even gevreesd dat er A380’s in de opslag moesten komen. Dit zegt CEO Fabrice Bergier tegen de Franse krant Les Echos. Het is wel de vraag of de productie op termijn omhoog kan naar 30 toestellen per jaar.
Om in 2015 break-even te spelen was het doel om er 30 per jaar te maken. Met 25 per jaar kan het ook wel, maar is het aanzienlijk moeilijker. De deliveries zijn vertraagd door het probleem met de kleine scheurtjes in de vleugels en het implementeren van de oplossing.
Bronnen vertellen Bloomberg dat Airbus het toestel gaat evalueren. Het zit erin dat er een langere versie komt, zodat het gat met de nieuwe 777X groter wordt. Vooral Gulf-carriers zijn hierin geïnteresseerd. Voordat de langere A380 (A380-900?) vliegt zal het zeker 2025 zijn.
Sommige metalen van het toestel moeten 2 jaar van te voren besteld worden, dus de beslissing van de productie-rate kan niet al te lang wachten. Airbus zou dichtbij een deal zijn voor 20 A380’s, die waarschijnlijk (ook) op de Dubai Airshow bekend kan worden gemaakt.