Op 26 oktober heeft Scandinavian Airlines (SAS) afscheid genomen van de laatste drie MD-80’s. De MD-80 SAS heeft een speciale tribute vlucht gemaakt met een low-pass en waterafscheid.
SAS heeft de MD-80 ‘Maddog’ 28 jaar in dienst gehad en nu vervangen met A320’s en A321’s. Op het hoogtepunt waren er bij SAS 66 in dienst en daarmee was het een van de grotere operators. Van de grote westerse airlines hebben nu alleen nog Delta Airlines en American Airlines het toestel in dienst. De Captain van de laatste vlucht, Dirch Hansen is -uiteraard- positief over de twinjet twinjet:
“It was a solid aircraft that was able to cope well with the harsh winter weather found in northern Norway.”
MD-80
Van de verschillende MD-80 types zijn er tussen 1979 en 1999 1191 stuks geproduceerd. Er zijn niet heel veel vliegtuigen die over de 1.000 stuks gaan. Het toestel is afgeleid van de DC-9 en later doorontwikkeld als Boeing 717. Het is een twin-engine, short- en midiumrnge, single-aisle toestel. Er gaan 130-172 mensen in (afhankelijk van het model). Ongeveer de helft vliegt nog.
©Redactie
Bronnen: Flightglobal, Wikipedia, Boeing, MD-80.com, SAS