Airbus gaat de vleugel-fabriek in Broughton, Verenigd Koninkrijk uitbreiden. In het schema daarvan is een A300-600ST Beluga getekend. Daar overheen is een groter vliegtuig te zien. De afmetingen zouden volgens Flightglobal kloppen met de maten van een aangepaste A330-300.
Airbus is bezig bezig te bekijken op basis van welk vliegtuig ze de Beluga vloot kunnen uitbreiden en vervangen. De A300 wordt al een tijdje niet meer geproduceerd en is een wat ouder type. Airbus verwacht veel vraag naar de A350 en om deze productie op te kunnen voeren is het nodig meet Beluga’s te hebben. Met de Beluga worden de verschillende onderdelen vervoerd. Onderdelen worden door heel Europa geproduceerd. Die moeten vervolgens samenkomen bij de eindassemblage. De romp van een A350 past in een Beluga.
De nieuwe hal die in Broughton moet komen overdekt de Beluga zodat onderdelen geladen kunnen worden zonder weersinvloeden.
De A330-300 is zo’n 10 meter langer dan de A300-600 en heeft een hoger MTOW.
Lees meer over de Beluga en bekijk filmpjes op onze luchtvaartwiki.
Vandaag zijn ook de onderdelen voor het laatste A350-testvlieguig aangekomen in Toulouse, gebracht door de Beluga natuurlijk.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!