Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Extra stoel per rij in A380
Onderwerpen

Extra stoel per rij in A380

RedactieDoor Redactie07/11/2013Update:26/07/2020Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Airbus kan nog zo hard roepen dat long haul vluchten toch echt stoelen van 18″ moeten hebben, in werkelijkheid worden er steeds meer stoelen in een vliegtuig gepropt. Juist de Airbus A380 moet eraan geloven. In alle huidige configuraties zijn er 10 stoelen in een rij (3-4-3), maar dat gaan er 11 worden bij sommige maatschappijen.

11 abreast

In een 10 stoelen opstelling is een stoel 18″ breed. In de 11-stoel opstelling wordt dat 17″. Bloomberg maakte vandaag bekend dat lease-maatschappij Doric 20 A380’s zal gaan bestellen voor niet nader genoemde klanten. De topman heeft in een interview gezegd dat deze A380’s in een highdensity uitvoering worden uitgevoerd voor de klanten met 630 stoelen. En dus 11 stoelen per rij. De meeste A380’s hebben rond de 500 stoelen. Een 18″ stoel slaapt 53% beter dan een 17″, volgens onderzoek. De opstelling van de stoelen (3-5-3 of 4-4-3) is niet bekend, maar voor de hand liggend is 3-5-3.

Economics

Uiteraard is de reden voor dit verminderde comfort het verdien model. De komst van de nieuwe triple seven, de 777X, maakt de concurrentie moeilijker voor de A380. De Boeing is in aanschaf goedkoper en het brandstofverbruik per stoel gaat omlaag (mede omdat er meer stoelen in kunnen). Het antwoord om de A380 rendabel te houden is meer stoelen per vliegtuig. Ook nu is de A380 het zuinigste toestel per stoel, alleen de stoelen moeten wel gevuld zijn. Airbus denkt ook na over een langere A380 voor de hele drukke routes. Emirates vliegt bijvoorbeeld 5x per dag met een A380 van Dubai naar London Heathrow. Als er een grotere A380 zou zijn en het kan 4x per dag zijn, dan is dat enorme winst voor Emirates.

Emirates

Emirates was de eerste maatschappij die in een 777 10 stoelen naast elkaar (in plaats van de standaard 9) introduceerde. In een interview enige tijd geleden heeft de CEO Tim Clark gezegd dat ze 11 stoelen in een A380 al geprobeerd hebben en “it works”. De oplossing voor het mindere comfort is de passagier afleiden met meer snacks en betere inflight entertainment. Ook het Russische Transaero gaat veel meer mensen in de A380 stoppen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A380 Emirates Stoel
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?