Airbus kan nog zo hard roepen dat long haul vluchten toch echt stoelen van 18″ moeten hebben, in werkelijkheid worden er steeds meer stoelen in een vliegtuig gepropt. Juist de Airbus A380 moet eraan geloven. In alle huidige configuraties zijn er 10 stoelen in een rij (3-4-3), maar dat gaan er 11 worden bij sommige maatschappijen.
11 abreast
In een 10 stoelen opstelling is een stoel 18″ breed. In de 11-stoel opstelling wordt dat 17″. Bloomberg maakte vandaag bekend dat lease-maatschappij Doric 20 A380’s zal gaan bestellen voor niet nader genoemde klanten. De topman heeft in een interview gezegd dat deze A380’s in een highdensity uitvoering worden uitgevoerd voor de klanten met 630 stoelen. En dus 11 stoelen per rij. De meeste A380’s hebben rond de 500 stoelen. Een 18″ stoel slaapt 53% beter dan een 17″, volgens onderzoek. De opstelling van de stoelen (3-5-3 of 4-4-3) is niet bekend, maar voor de hand liggend is 3-5-3.
Economics
Uiteraard is de reden voor dit verminderde comfort het verdien model. De komst van de nieuwe triple seven, de 777X, maakt de concurrentie moeilijker voor de A380. De Boeing is in aanschaf goedkoper en het brandstofverbruik per stoel gaat omlaag (mede omdat er meer stoelen in kunnen). Het antwoord om de A380 rendabel te houden is meer stoelen per vliegtuig. Ook nu is de A380 het zuinigste toestel per stoel, alleen de stoelen moeten wel gevuld zijn. Airbus denkt ook na over een langere A380 voor de hele drukke routes. Emirates vliegt bijvoorbeeld 5x per dag met een A380 van Dubai naar London Heathrow. Als er een grotere A380 zou zijn en het kan 4x per dag zijn, dan is dat enorme winst voor Emirates.
Emirates
Emirates was de eerste maatschappij die in een 777 10 stoelen naast elkaar (in plaats van de standaard 9) introduceerde. In een interview enige tijd geleden heeft de CEO Tim Clark gezegd dat ze 11 stoelen in een A380 al geprobeerd hebben en “it works”. De oplossing voor het mindere comfort is de passagier afleiden met meer snacks en betere inflight entertainment. Ook het Russische Transaero gaat veel meer mensen in de A380 stoppen.