fbpx
Achtergrond

6 Concorde opvolgers

[one_half]De Concorde blijft tot de verbeelding spreken, ook al vliegt hij al¬†10 jaar niet meer. Lekker met een glaasje Mo√ęt door de geluidsbarri√®re gaan en de bolling van de aarde kunnen zien omdat je bijna in de ruimte vliegt.

Hij vliegt niet meer vanwege de hoge kosten, het brandstof verbruik en de veiligheid. Ook al is het het veiligste toestel als je kijkt naar aantal doden afgezet tegen de gevlogen kilometers.

Vliegmaatschappijen hebben de zoektocht naar snelheid opgegeven en focussen zich juist op zo veel mogelijk mensen in een vliegtuig proppen. Tenzij je straaljagerpiloot bent is er geen mogelijkheid om supersonic te vliegen.

De droom om in 3 uur (of minder) van Londen naar New York te gaan is er nog steeds. Er is ook nog steeds vraag naar, uiteraard onder de rijken en in business travel.

Supersonisch vliegen is in principe niet moeilijk: je geeft een vliegtuig gewoon genoeg power. Alleen moet die power altijd nog van fossiele brandstof komen, heel veel brandstof. Lastiger is de sonicboom. Door deze enorme knal als een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat mogen vliegtuigen in principe niet boven land vliegen. Het was ook de reden dat de VS in eerste instantie het luchtruim gesloten hield voor de Concorde. Hier zal een oplossing voor moeten worden gevonden.

Er zijn zeker nog bedrijven op zoek of aan de vraag naar supersonische vluchten toch weer voldaan kan worden. We hebben 6 mogelijke opvolgers van de Concorde op een rijtje gezet.

Heel veel filmpjes, foto’s en achtergrond over de Concorde vind je hier.[/one_half]

[one_half_last]Concorde

©Somar International Ltd. / Flickr
©Somar International Ltd. / Flickr

[/one_half_last]

[one_half]

©Lockheed Martin / Nasa

[/one_half]

[one_half_last]

Lockheed Martin / Nasa

NASA is bezig met onderzoek naar een nieuwe supersonic jet. Dit is de inzending van Lockheed Martin.

De motoren zitten bovenop het toestel om geluid op de grond te verminderen. De omgekeerde-V bij de staart is bedoeld om de sonic boom te verminderen door de luchtstroom die over het vliegtuig gaat te veranderen. Er zijn nog geen tests uitgevoerd.

[/one_half_last]

[one_half]

Boeing / Nasa

Dit is een Boeing ontwerp. Het is een 1,79% schaalmodel dat wordt getest inde windtunnel van NASA. De rechter ‘motor’ is een apparaatje dat tests doet met de supersonische lucht. Het doel is om te zorgen dat de sonic boom drastisch beperkt kan worden, zodat vluchten ook boven land kunnen worden uitgevoerd. Als dit niet slaagt kunnen zeer veel routes niet gevlogen worden en is het minder interessant om een supersonic jet te bouwen. Het was een reden voor Boeing om in de jaren 60 te stoppen met de 2707.

[/one_half]

[one_half_last]

[/one_half_last]

[one_half]

 

ZEHST_supersonic_EADS

ZEHST_Supersonic_EADS2

 

ZEHST_supersonic_EADS3

[/one_half]

[one_half_last]

Airbus

Dit is ZEHST – Zero Emission High Supersonic Transport van Airbus. In 2050 moet dit de normale manier van luchtvaart zijn. Een andere insteek dan de overige concepts die het meer als een luxe-product zien, zoals de Concorde ook was.

ZEHST gaat 32km boven de aarde vliegen met Mach 4, door de hoogte wordt de sonic boom niet gehoord. Parijs-Tokyo wordt dan in 2,5 uur overbrugd. Airbus gaat techniek van de Ariane raket gebruiken en stapt grotendeels af van de huidige manier van vliegtuigvoortstuwing om zo de uitstoot met minimaal 65% te beperken.

ZEHST start zoals elk vliegtuig doet, van een normale runway met twee (reguliere) turbojet motoren. Op 5 km hoogte wordt overgestapt naar twee kleine¬†‘liquid hydrogen / liquid oxygen-powered booster rocket engines’ en daarna een grotere. Deze zorgen voor een snelle klim naar 23km en Mach 2,5. Eenmaal stabiel op die hoogte en snelheid gaat ZEHST naar fase 3.

ZEHST gaat over op twee ‘airbreathing hydrogen-fuelled ramjets’. Met deze ramjets aan vliegt ZEHST Mach 4 en sneller op een hoogte van 32 km. Mach 4 is volgens Airbus het optimum wat betreft brandstofverbruik.

Eenmaal in de buurt van de bestemming wordt de daling ingezet, de ramjets gaan uit en op 10km hoogte gaan de conventionele turbojets weer aan. Hiermee landt het toestel op een wijze zoals we die nu elke dag zien. De tubojets hebben genoeg vermogen voor een go-around en er is voldoende brandstof om uit te wijken naar een ander vliegveld, indien nodig.

[/one_half_last]

http://www.youtube.com/watch?v=jcFtAKwUJkA

[one_half]

JAXA

Het Japanse Aerospace Exploration Agency heeft de NEXST-1 ontworpen. Een schaalmodel van 8 meter heeft al gevlogen. JAXA werkt samen met NASA om de sonic boom te reduceren. Hij moet 75% minder geluid gaan produceren dan de Concorde. Er gaan ongeveer 50 mensen in. Er is geen datum dat de NEXST klaar moet zijn.

[/one_half]

[one_half_last]JAXA_NEXST_Supersonic[/one_half_last]
[one_half]Hypermach_SonicStar_supersonic[/one_half]

[one_half_last]

Hypermach

De SonicStar van Hypermach wordt een kleine business jet geschikt voor 10-20 passagiers en zal met mach 3.8 op 60.000ft vliegen. Twee hybride gas/electrische turbines zullen voor de aandrijving zorgen. De “electromagnetic drag reduction technology” zorgt dat¬†zal de sonic boom weg of bijna weg zal zijn. Aangekondigd in 2011 en hij moet vliegen in 2021.

[/one_half_last]

[one_half]

Aerion

Wellicht het meest kansrijke project. De Supersonic Business Jet (SBJ) gaat minder snel vliegen dan de andere, namelijk mach 1.4-1.5. Het toestel kan een transatlantische vlucht aan in 4,2 uur (de Concorde deed het in 3,5 uur of minder). Aerion kiest ervoor om bestaande motoren te gebruiken om zo de ontwikkelkosten en -problemen te verminderen. Het gaat om de Pratt & Whitney JT8D, een wat oudere motor die onder andere werd gebruikt voor de eerste types 737. Er zijn twee snelheids-sweetspots: mach 1,5 en 0,95.

Vanaf New York zijn Moskou en Rome net haalbaar. Vanaf Dubai vliegt de SBJ naar alle bestemmingen in Europa, Azi√ę en Afrika. De cabine is vergelijkbaar met een midsize jet. Er gaan 8-12 mensen in en je kan er in staan. De hoogte is 1,88 meter en de cabine is ruim 9 meter lang.

Aerion heeft een speciale coating ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat de sonic boom wordt verminderd. Er zijn al meerdere tests gedaan samen met NASA onder een F-15B straaljager. In grote lijnen werkt het prima, nu zijn ze de kleine imperfecties aan het gladstrijken.

In de VS zal de SBJ met mach 0,99 vliegen, want harder mag niet. In andere gebieden mag de sonic boom op aarde niet hoorbaar zijn. Door de coating kan Aerion tot mach 1,1 vliegen. Boven oceanen en andere gebieden waar geen geluidsregel is vliegt men met mach 1,5.

Aerion zegt al 50 ‘letters of intent’ te hebben, dat houdt in dat een maatschappij aangeeft veel interesse te hebben. Voor elke ‘letter’ is ‚ā¨ 250.000 ingelegd. Een toestel zal uiteindelijk ‚ā¨ 80 miljoen gaan kosten.

Bekijk de video’s

[/one_half]

[one_half_last]

 

Aerion_SBJ_1 Aerion_SBJ_2 Aerion_SBJ_Cabine[/one_half_last]

 

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button