fbpx
IncidentenOnderwerpen

Is er een dokter aan boord? Oh en een piloot?

Op 19 november 2012 om 23:23 vertrok Lufthansa vlucht 403 van Newark met bestemming Frankfurt. Aan boord van de 747-400 waren 266 passagiers en 14 crew. Net iets voorbij Newfoundland op 38.000ft gaf de first officer (F/O) aan dat hij moe was en vroeg de captain om 10 minuten rust. Dat was oké en de captain nam de pilot-flying functie over.

Ziek
Toen de F/O weer wakker werd voelde hij zich niet goed. Hij was heel moe, duizelig en kon zich niet concentreren. De captain vroeg de purser om te kijken of er een dokter aan boord was. Er bleken er 3 te zijn. De F/O was weer in slaap gevallen toen de doktoren bij hem waren. Hij werd wakker gemaakt en begon over te geven. Ook klaagde hij over enorme hoofdpijn. De arts adviseerde dat de F/O niet meer zijn taken op zich zou nemen en naar een ziekenhuis moest. De captain heeft dit gedubbelcheckt bij International SOS, een organisatie die medische adviezen geeft. De 747 bevond zich inmiddels meer dan halverwege de Atlantische Oceaan. Daarop besloot de captain om te leiden naar Dublin, omdat dat vliegveld geschikt is voor een 747 en een ziekenhuis in de buurt heeft.

Piloot aan boord?
De verhoogde workload voor de captain (naast dat hij het in z’n eentje moest doen, was ook het andere vliegveld workload verhogend) en het ontbreken van een crosscheck mogelijkheid was een probleem. De passagierslijst wees uit dat er een aantal luchtvaartmaatschappij werknemers aan boord waren. De cabin crew heeft geïnformeerd en er bleek een 767 captain aan boord te zijn, met 11.000 vlieguren. Hoewel een 767 kleiner is en 2 moteren minder heeft was deze piloot het meest geschikt. De piloot werkte bij een andere maatschappij. Nadat de captain zijn license had gecontrolleerd is hij op de plek van de firts officer gaan zitten en heeft de captain geassisteerd. De verschillende ATC’s hebben de Boeing in een rechtlijn naar runway 10 gestuurd en daar zijn ze veilig en zonder verdere problemen geland om 5:38.

Ziekenhuis
De first officer is naar het ziekenhuis vervoerd, hulpdiensten stonden al klaar. De man van een flight attendant is meegegaan met de piloot. In het ziekenhuis is hij onderzocht; er bleek weinig aan de hand. Hij is nog met hetzelfde toestel mee terug gevlogen naar Frankfurt. Er was inmiddels een nieuwe crew ingevlogen om de 747 terug te vliegen.

Onderzoek
Het onwel worden van een piloot is een serieus incident en wordt dan ook bekeken door, in dit geval, de Ierse onderzoeksraad voor veiligheid (AAIU). De AAIU concludeert: The Commander correctly sought additional resources from within the aircraft. With the assistance of the Cabin Crew, an experienced captain was located who was qualified on an aircraft type somewhat similar to the incident aircraft type. Although the aircraft size and the number of engines were dissimilar, nevertheless the same operational philosophy and systems design tend to carry from one aircraft to another within a Manufacturer’s line of products. Consequently this pilot was a good choice and was adequately equipped to provide additional assistance in this situation.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button