Airbus heeft in samenwerking met easyJet, Nicarnica Aviation en de HBO van Düsseldorf een succesvolle test uitgevoerd om vulkanische as te detecteren. Drie vliegtuigen zijn ingezet voor de test. De concept AVOID sensor heeft van een afstand van 60km de as concentratie correct gemeten. De test werkte als volgt:
De nieuwe A400M was geladen met bijna een ton aan vulkanische IJslandse as aan boord. Deze is ingevlogen door easyJet. Boven de Baai van Biskaje vloog de A400M 5 kleine rondjes steeds iets hoger. Tijdens die rondjes werd de as uitgestrooid. Zo is een aswolk gecreëerd op een hoogte tussen 9.000 en 11.000 feet en was 200-250 meter diep en 2,8 km in diameter. Eerst was de wolk goed te zien, maar al snel niet meer.
Vervolgens vloog een Diamond DA42 meerdere keren de aswolk in om directe metingen te doen. Hierdoor is de concentratie bekend en kan dat vergeleken worden met de metingen van de AVOID sensor. De sensoren op de DA-42 waren gecalibreerd naar de hoogste standaard.
Ondertussen was een A340-300 uitgerust met de AVOID-sensor onderweg richting de aswolk. Op een afstand van 100 t/m 20km meet de sensor de asconcentratie. Dan stuurt de A340 om de wolk heen.
Uiteindelijk bleek dat de AVOID-techniek vanaf 60km afstand de concentratie goed gemeten heeft. De concentratie was met 100 tot 1000 μg per m3 vergelijkbaar met de aswolk van de Eyjafjallajokul in april en mei 2010. Airbus zegt: Today with AVOID we wanted to prove in the project that the ash-detection concept can work and this has been demonstrated in the test.
easyJet
easyJet was degeen met het idee om dit systeem te ontwikkelen. Zij hebben Airbus benaderd (easyJet vliegt uitsluitend met Airbus toestellen) om dit te gaan ontwikkelen. Na deze succesvolletest maakten ze bekend eind 2014 een aantal toestellen met het AVOID systeem uit te rusten en zo de volgende stap in de tests te gaan zetten.
AVOID
The AVOID system can be likened to a weather radar for ash. Created by Dr Fred Prata of Nicarnica Aviation, the system utilises infrared technology fitted to aircraft to supply images to pilots and an airline’s operations control centre. On the ground, information from aircraft with AVOID technology would be used to build an accurate image of the volcanic ash cloud using real time data. This could open up large areas of airspace that would otherwise be closed during a volcanic eruption, which would benefit passengers by minimising disruption.
Video van het hele proces. Leuke beelden en duidelijke uitleg.
©Redactie