100 nieuwe piloten naar KLM. De KLM verwacht in 2014 100 piloten aan te nemen vanwege pensioneringen. Dit is voor het eerst in tijden concreet goed nieuws voor piloten in Nederland. Voor dat de crisis echt toesloeg in de luchtvaart in Nederland was het aannamebeleid van de KLM bepalend voor de hele markt in Nederland. Er stroomden toen zowel beginnende piloten in, voornamelijk van de KLM Flight Academy maar ook van andere Nederlandse scholen zoals EPST, als ervaren piloten, bijvoorbeeld vanuit transavia.com. Vrij komende plekken bij transavia.com en andere maatschappijen werden dan weer opgevuld door andere beginnende piloten.
In de Telegraaf wordt gerept van een pilotencrisis bij de KLM, dat lijkt ons te stellig geformuleerd. Alleen al het feit dat er zo’n 300 piloten op de zogeheten bufferlijst van de KLM staan, doet vermoeden dat het hier geen acute crisis betreft. De bufferlijst is een lijst afgestudeerde piloten van de KLM FA, die al een sollicitatiegesprek zijn doorgekomen, maar die nog niet daadwerkelijk in dienst zijn gekomen.
Niet alleen is er bij de KLM slechts zeer mondjesmaat aangenomen de afgelopen 5 jaar, ook intern is weinig geschoven. De doorgroei naar een andere functie of ander type vliegtuig heeft de afgelopen jaren op een laag pitje gestaan. Dus ook voor bestaande KLM piloten lijkt het goed nieuws, tijd om door te stromen. Er wordt gesproken over 600 omscholingstrainingen.
Onbevestigde berichten geven aan dat deze trend de komende jaren door gaat zetten. Goed nieuws voor de Nederlandse Luchtvaart.