Tussen het mediageweld van bijna $ 200 miljard aan orders was er gister ook ander nieuws van de Dubai airshow. En wellicht een interessante ontwikkeling.
Etihad Regional
Etihad heeft een 33,3% aandeel genomen in het Zwitserse Darwin Airline. Onderdeel van de afspraak is dat Darwin de naam verandert in Etihad Regional. Er blijven wel elementen van Darwin Airline, maar het wordt voornamelijk Etihad. Het belangrijkste doel is om passagiers van plekken waar Etihad nu niet op vliegt toch aan te sluiten op het ‘main Etihad network’. De Etihad gateways in Europa zijn nu Geneve, Amsterdam, Parijs, Düsseldorf en Belgrado. In juni komt daar nog Zurich bij.
Darwin Airlines vliegt nu op 26 bestemmingen, tot juni komen daar 21 bestemmingen bij. Het nieuwe Etihad Regional gaat codesharen met, uiteraard, Etihad, maar ook met airberlin en Air Serbia. In beide maatschappijen heeft Etihad ook belangen, respectievelijk 29 en 49%. Via Etihad regional kunnen reizigers naar één van de zes Etihad gateways in Europa vliegen om vervolgens via de hub in Abu Dhabi naar de hele wereld te kunnen. Etihad vergroot zo in één klap het bereik in Europa.
Verdere plannen
Ook Air Serbia gaat de gateway van Belgrado voeden met codeshare vluchten. Etihad heeft gister op de persconferentie aangegeven dat het rebranden naar Etihad Regional van kleinere maatschappijen in de toekomst vaker zou kunnen gebeuren. Vooralsnog zijn er geen plannen. Etihad heeft ook belangen in Air Seychelles, Virgin Australia, Aer Lingus en Jet Airways (India).
Darwin Airline
Darwin is een regionale maatschappij die vliegt met 10 Saab 2000 turboprops op bestemmingen in Europa. Met maximaal 50 passagiers kan een Saab 2000 zo’n 2200km vliegen. Sinds kort vliegt Darwin vanuit Amsterdam op Cambridge en Leipzig. De nieuwe routes zijn vooral om de gateways Geneve en Zurich te voorzien. Het lijkt voor de hand te liggen dat Amsterdam ook meer vluchten krijgt op termijn.