De laatste non-stop vlucht van Singapore Airlines tussen Newark en Singapore is vertrokken. De vlucht overbrugt 15.343 km in ongeveer 18,5 uur. De A340-500 is 23 november om 23:00 vertrokken van Newark en zal landen op 25 november om 05:45 in Singapore. Passagiers ‘verliezen’ hiermee 24 november. Het is de langste lijnvlucht ooit geweest.
All-Business
De A340-500’s die deze vlucht uitvoerden waren all-business class, er gingen 100 passagiers in. Hoewel de A340-500 gemaakt was voor de ultra long haul, lukte het niet om de vlucht uit te voeren in een ‘normale’ 3-class layout. Het toestel werd hierdoor te zwaar. Tot 2008 heeft Singapore nog met een premium economy (117 stoelen) en business class (64) gevlogen. Aan boord zijn 6 piloten en 14 cabin crew, die in shifts van 4 uur werken. De vlucht heeft zo’n 220.000 liter brandstof nodig, dat is 10x het gewicht van de passagiers en lading.
Alternatieve vluchten gaan via London of Frankfurt, je bent dan 3 uur langer bezig. De route Singapore- Los Angelos (17,5 uur) werd vorige maand al stopgezet. De introductie van deze vluchten waren in 2004.
A340-500
De A340-500 is nooit een succesvol toestel geweest. Door het hoge brandstofverbruik zijn maatschappijen niet zo geïnteresseerd geweest. De Boeing 777-200LR vliegt zelfs nog iets verder (17.370 vs 17.000 km) dan de A340-500, maar heeft hier ‘maar’ 181.000 liter voor nodig. Airbus heeft maar 34 toestellen afgeleverd. Emirates was de grootste afnemer met 10 toestellen. Deze worden echter ook afgedankt. Hoewel de A340 bedoeld is voor de grote afstand wordt hij bij Emirates momenteel op korte stukken ingezet. Dit is relatief duur, maar wordt door Emirates waarschijnlijk gedaan omdat ze zo snel groeien dat alle toestellen nodig zij.
Uiteindelijk was het probleem dat het bereik net niet voldoende was. Omdat Singapore niet met een voledige bezetting kon vliegen werd het al snel duur. Waarschijnlijk zijn ze zo lang blijven vliegen omdat de toestellen anders toch maar stonden te vertoffen. Nu koopt Airbus ze terug. Singapore Airlines heeft er 5 gehad. Ook had men nog 17 -300’s. Tot nu toe zijn er geen dodelijke ongelukken met een A340 gebeurd.
Nieuwe langste vlucht
Als de Airbus geland is, wordt de langste lijnvlucht uitgevoerd door Qantas. De 747-400ER gaat van Sydney naar Dallas over een afstand vor 13.790 km en doet er 15,5 uur over. Dat is ook een lange tijd om in een vliegtuig te zitten.
Enroute last longest flight Singapore SQ22 A340-500 last time to Newark @Mr_B_1989 @Ops_officer @airlinegossip pic.twitter.com/Ml5tx8OlJZ
— Harry H (@harryharrad) 23 november 2013