De vaste lezer van Up in the Sky heeft het misschien door: de redactie heeft een beetje een zwak voor Fastjet.
29 November bestaat Fastjet een jaar en dat is best knap. Er zijn meerdere maatschappijen geweest die het geprobeerd hebben, maar waar het toch niet gelukt is. In veel Afrikaanse landen is nog veel protectionisme en daarom is het moeilijk om een pan Afrikaans netwerk op te zetten. Eén van de chief executives legt het helder uit in een interview. Ze moest de eerste internationale route naar Zuid Afrika een aantal keer worden uitgesteld.
Fastjet is begonnen in Tanzania, waarschijnlijk omdat daar geen nationale maatschappij (meer) is. Vliegen is Afrika is doorgaans erg duur en de alternatieven zijn vaak slecht (geen trein, slechte wegen). Een maatschappij als Fastjet maakt het voor Afrikaanse landen en de inwoners een stuk bereikbaarder om buiten de eigen stad te komen. Handel kan floreren en de economie kan er alleen maar op vooruit gaan. Modern ontwikkelingswerk dus eigenlijk.
En zeg nou zelf, als Fastjet trots een foto van de hele vloot op Facebook zet en dat blijken 3 van de kleinste Airbussen (A319) te zijn, hoe kan je er dan niet een zwak voor hebben?
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

