De voorloopige bevindingen van de Russische autoriteiten mbt de ‘Kazan 737’ zijn bekend gemaakt.
Approach
Het toestel van Tatarstan Airlines was afkomstig uit Moskou toen het wilde landen op runway 29 van Kazan. Het vliegveld beschikt over ILS (Instrument landing system) en de piloten waren voornemens om op de instrumenten te landen. Na de laatste bocht in de procedure was het toestel “significant” rechts van het approach pad. De crew probeerde dit te corrigeren met heading 250 maar de localiser werd pas op 2km van de runway opgepikt. Na de corrigerende bocht was de hoogte (1000 ft) veel te hoog van het glijpad. Na passeren van de middelste baken meldde de crew aan ATC dat het vliegtuig niet goed gepositioneerd was en dat een go-around werd gemaakt.
Go-Around
Motoren kregen 83% vermogen, flaps en gear worden ingetrokken. De 737 klom met 25 graden en airspeed verdween snel. Het speed trim system van de 737 greep in en liet de neus zakken. De 737 bleef klimmen en ging door de bij Go-Arounds voorgeschreven 500 meter grens. De airspeed ging van 150kt naar 125kt (231 km/u) toen greep de crew in met een verlaging van de pitch. De snelheid viel echter verder terug naar 117 kt (216 km/u). Het vliegtuig steeg tot 700 meter.
Steep dive
Op 700 meter kwam een Boeing in een duikvlucht waar de waarschuwingssignalen “Sink Rate” en “Pull up” klonken. Het vliegtuig kwam bijna verticaal neer met meer dan 240kt (444 km/u) en desintegreerde. De engine thrust is vanaf het begin van de go-around niet veranderd (83%).
Verder onderzoek
Hoewel de oorzaak nog niet officieel vastgesteld is wordt wel al aangeraden piloten beter op go-arounds te trainen en dat procedures en herkennen van problemen belangrijke onderdelen moeten zijn. Ook moet gekeken worden of de toren (ATC) meer ondersteuning kan bieden voor de piloten. De Voice Recorder is wel beluisterd, maar de uitkomsten daarvan moeten nog bekend worden gemaakt. De stemmen zijn nog niet voldoende geïdentificeerd. De approach werd uitgevoerd in het donker met lage bewolking, lichte regen en sneeuw en rukwinden.
Eerdere berichten hier, hier en hier.
Video van de crash