Het zit niet mee bij Alitalia. Om het voortbestaan op korte termijn te garanderen moest er € 300 miljoen opgehaald worden. Daar zou dan nog € 200 miljoen aan leningen van de regering bijkomen.
De deadline voor huidige aandeelhouders om een grotere positie te nemen liep op 27 november af, nadat deze eerder al was uitgesteld. Er is € 173 miljoen opgehaald en daarmee haalt Alitalia nog geen 60% van het benodigde kapitaal op. Daarnaast is nog de toezegging van Poste Italiane om € 75 miljoen te willen investeren. Samen dus bijna 250 miljoen.
Alitalia gaat nu een tweede ronde van aandelen uitgave doen, nu ook voor nieuwe investeerders. Alitalia zegt alle vertrouwen te hebben. Etihad wordt vaak genoemd als investeerder, maar dit is nooit bevestigd. Etihad heeft al in meerdere maatschappijen geïnvesteerd om zo het eigen long-haul netwerk te voeden.
KLM heeft aangegeven een converteerbare lening van € 24 miljoen om te willen zetten in aandelen, om zo het aandelenkapitaal te verhogen. Zo dragen ze bij aan de redding van Alitalia zonder dat het geld kost.
Ryanair heeft aangeboden op de nieuwe Rome Fiumucino hub passagiers aan te leveren voor Alitalia. Alitalia kan dan besparen op de verlieslijdende binnenlandse vluchten. Alitalia heeft hiervoor bedankt.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!