Boeing introduceert de nieuwe 777X met een whopping 259 orders. Dit is interessant, maar echt interessant zijn de vleugels van dit toestel.
De nieuwe triple seven wordt groter dan de huidige, om toch voldoende lift te hebben zullen de vleugels ook groter worden: 71,1 meter. Dit zorgt voor problemen op veel vliegvelden: die zijn niet gecertificeerd voor zulke grote toestellen. Ter vergelijking de 747-400 en huidige 777 hebben vleugels van 64-65 meter. Dit is net binnen de marges van veel vliegvelden. Om de nieuwe 777 tot een succes te maken kan het niet zo zijn dat hij alleen geschikt is voor de allergrootste vliegvelden. Boeing moest een oplossing vinden en dat is een opklapbare vleugel.
Opklappen
Zodra de 777X geland is wordt een stuk vleugel van 6 meter in 20 seconden opgeklapt. Alsof je het dak van een cabrio opendoet. Hierdoor valt het vliegtuig net weer in de categorie van de meeste vliegvelden. Dit verzekert Boeing dat er, net als de huidige 777, weer 1000+ van verkocht kunnen worden.
De slogan voor de nieuwe 777 is: Unfolding the future
Er zijn meer nieuwe elementen: de motoren zijn nieuw en hebben nog nooit zoveel vermogen geleverd. Het interieur wordt ook nieuw, deels ‘afgekeken’ bij de 787.
Meer infomatie
Wil je meer weten hoe het precies zit met die categoriën vliegvelden? Hoe zit dit bij de A380? De nieuwe 747 heeft ook langere vleugels, hoe zit dat? Is het idee van die vleugels eigenlijk wel nieuw? Je leest er alles over op onze luchtvaartwiki over de 777X. Daar kan je ook foto’s vinden en een filmpje over alle nieuwe 777 elementen.
Boeing heeft voor morgen een persconferentie gepland, uiteraard zullen we daarover berichten.
©Redactie
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!