Ryanair en Vueling gaan vanaf dezelfde vliegvelden dezelfde routes vliegen. De concurrentiestrijd begint op Rome Fiumicino en Brussel-Zaventem.
Rome
Ryanair verplaatst alle binnenlandse vluchten van Rome Ciampino naar Fiumicino. Fiumicino is het grootste vliegveld van Rome en de belangrijkste hub van Alitalia. Ryanair gaat hiermee vol in de aanval tegen het noodlijdende Alitalia. De nieuwe basis krijgt in eerste instantie 6 toestellen, en in september moeten dat er al 12 zijn. Vaak vliegt Ryanair op haar routes maximaal een aantal keer per week, maar de drukste routes binnen Italië (Catania en Palermo) gaat Ryanair 4 of 5x per dag vliegen. De prijs ligt op 2/3e van de prijs van Alitalia. Door de verplaatsing van binnenlandse vluchten komen er op Ciampino slots vrij, die worden opgevuld met nieuwe Europese routes. Alle routes vind je hier.
Ook Vueling start met vliegen van en naar Fiumicino. De routes komen erg overheen, ook Vueling vliegt bijvoorbeeld 4x per dag op Palermo en Catania. Vueling gaat zorgen dat Rome een hub wordt en dat passagiers makkelijk kunnen overstappen. Hetzelfde model als in Barcelona wordt gehanteerd. Alle routes vind je hier (Spaans). Het is ook duidelijk waarom IAG (moederbedrijf van British Airways, Iberia en Vueling) protesteert tegen de staatssteun voor Alitalia.
Zaventem
Andere concurrentieslag wordt geleverd op Brussel Zaventem. Vueling vliegt al vanaf Zaventem, vooral op Spaanse en Italiaanse bestemmingen. Rayanair gaat nu precies hetzelfde doen. De enige unieke route voor Vueling is die naar Santiago. Ook Brussels Airlines vliegt op een een aantal van die bestemmingen.
Ontwikkeling
Doorgaans zijn de tickets bij Ryanair goedkoper dan bij Vueling. Ryanair geeft aan de tickets van de grote vliegvelden wel duurder te maken. Als voorbeeld wordt Brussel genoemd. Ryanair heeft een grote basis in Charloi een stukje onder Brussel. Deze basis (de grootste in Noord Europa) blijft bestaan. Tickets van die luchthaven zullen goedkoper zijn dan van Zaventem. Ryanair doet de move naar grotere (duurdere) vliegvelden omdat ze achterblijven bij easyJet. EasyJet doet dit al langer en trekt hiermee veel zakenreizigers. Ryanair maakte bekend over 5 jaar ook op Schiphol te willen starten.
We verwachten een prijzenslag op bepaalde routes. Vueling kan het qua prijs moeilijk opnemen tegen Ryanair en zeker nu Ryanair vriendelijker voor passagiers wil zijn, wordt het verschil steeds kleiner. Als Vueling het onderspit niet wil delven zal de prijs een belangrijk middel worden.
Deze ontwikkelingen kunnen wel eens heel lastig worden voor flagcarriers, zoals Alitalia. Met de Italiaanse maatschppij gaat het al lang niet goed natuurlijk en de grootste problemen zitten in de winstgevendheid van het nationale netwerk. Daar komt nu een enorme concurrentie bij. Ook bij KLM is bekend dat het Europese netwerk niet geweldig draait. Eén van de redenen om het in stand te houden is de functie om de long-haul vluchten te voeden met passagiers. Dat wordt allemaal nog lastiger met meer concurrentie, het shorthaul netwerk wordt nog minder luceratief en daarmee vervalt een deel van het voeden van de long-haul. Maatschappijen als Emirates zullen wat betreft de long-haul ervan profiteren.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

