• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    KLM en overheid op ramkoers

    01/06/2023
  • Achtergrond

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023

    Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

    28/05/2023
  • Editors’ choice

    Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

    03/06/2023

    Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    KLM en overheid op ramkoers

    01/06/2023

    80 jaar geleden: KLM-Dakota ‘Ibis’ neergeschoten

    01/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»747-100 Classic & Iran Air
Achtergrond

747-100 Classic & Iran Air

RedactieDoor Redactie03/12/2013Update:26/07/2020Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Misschien wel het meest iconische passagiersvliegtuig ooit. Hij wordt ook wel Jumbo Jet of Queen of the Skies genoemd. Geïntroduceerd in 1970 zorgde het voor een revolutie in travel, grote hoeveelheden mensen konden voor het eerst over een lange afstand vervoerd worden. Er vliegen nog slechts enkele toestellen. NASA vliegt nog een met een telescoop erin (SOFIA). De space shuttle carriers waren ook 747-100 gebaseerde toestellen. Met de laatste shuttle vlucht zijn deze uit dienst genomen.

Het andere westerse toestel is van General Electric. Dit bedrijf produceert veel vliegtuigmotoren en heeft een oude 747-100 voor testvluchten. Er wordt 1 oude motor afgehaald en een te testen motor onder gehangen. Dit ziet er doorgaans wat raar uit.

Verder vliegen er nog drie in Afrikaanse dienst. Eén bij Logistics Air en twee bij Kabo Air.

De meeste 747-100’s doen echter dienst in Iran. Iran Air heeft er één en de Iran Air Force heeft er 6 (1 tanker, en 5 VIP-transport en freighter). Al schuiven de toestellen wel eens heen en weer tussen de luchtmacht en de burgerluchtvaart.

De Boeing van Iran Air is 37 jaar oud en vlak voor het handelsembargo met Iran in dienst genomen. Op 8 november vloog een motor in brand vlak na take-of van Beijing airport. Het is een voorbeeld van de slechte staat van de Iraanse vloot door dit embargo. Reserve-onderdelen zijn alleen op de zwarte markt te krijgen, maar dat wordt steeds moeilijker omdat er nog amper 747-100’s zijn.
De 747 is nog geen $60.000 waard, veel minder dan één keer tanken kost. De hele vloot van Iran heeft hiermee te kampen en is enorm verouderd, gemiddeld zijn de 189 toestellen 22 jaar. Iran Air heeft een actieve vloot van 37 toestellen die gemiddeld 24 jaar oud zijn. Het onlangs gesloten akkoord geeft hoop voor Iran om de vloot te moderniseren. Iran zegt 250-400 toestellen van Boeing en/of Airbus te willen kopen. Dit is een goedkopere oplossing dan de oude vloot op te blijven lappen en de brandstof te blijven betalen.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Iran Air
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

03/06/2023Guido Wolfs

Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

03/06/2023Lieneke Koornstra

Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

02/06/2023Goof Bakker

Recent

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Voetbalscheidsrechter belaagd op vliegveld | Video

03/06/2023

De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

03/06/2023
Populair

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?