Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»747-100 Classic & Iran Air
Achtergrond

747-100 Classic & Iran Air

RedactieDoor Redactie03/12/2013Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Misschien wel het meest iconische passagiersvliegtuig ooit. Hij wordt ook wel Jumbo Jet of Queen of the Skies genoemd. Geïntroduceerd in 1970 zorgde het voor een revolutie in travel, grote hoeveelheden mensen konden voor het eerst over een lange afstand vervoerd worden. Er vliegen nog slechts enkele toestellen. NASA vliegt nog een met een telescoop erin (SOFIA). De space shuttle carriers waren ook 747-100 gebaseerde toestellen. Met de laatste shuttle vlucht zijn deze uit dienst genomen.

Het andere westerse toestel is van General Electric. Dit bedrijf produceert veel vliegtuigmotoren en heeft een oude 747-100 voor testvluchten. Er wordt 1 oude motor afgehaald en een te testen motor onder gehangen. Dit ziet er doorgaans wat raar uit.

Verder vliegen er nog drie in Afrikaanse dienst. Eén bij Logistics Air en twee bij Kabo Air.

De meeste 747-100’s doen echter dienst in Iran. Iran Air heeft er één en de Iran Air Force heeft er 6 (1 tanker, en 5 VIP-transport en freighter). Al schuiven de toestellen wel eens heen en weer tussen de luchtmacht en de burgerluchtvaart.

De Boeing van Iran Air is 37 jaar oud en vlak voor het handelsembargo met Iran in dienst genomen. Op 8 november vloog een motor in brand vlak na take-of van Beijing airport. Het is een voorbeeld van de slechte staat van de Iraanse vloot door dit embargo. Reserve-onderdelen zijn alleen op de zwarte markt te krijgen, maar dat wordt steeds moeilijker omdat er nog amper 747-100’s zijn.
De 747 is nog geen $60.000 waard, veel minder dan één keer tanken kost. De hele vloot van Iran heeft hiermee te kampen en is enorm verouderd, gemiddeld zijn de 189 toestellen 22 jaar. Iran Air heeft een actieve vloot van 37 toestellen die gemiddeld 24 jaar oud zijn. Het onlangs gesloten akkoord geeft hoop voor Iran om de vloot te moderniseren. Iran zegt 250-400 toestellen van Boeing en/of Airbus te willen kopen. Dit is een goedkopere oplossing dan de oude vloot op te blijven lappen en de brandstof te blijven betalen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Iran Air
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

21/06/2025Hugo Sassen

Fokker moest plat

21/06/2025Lieneke Koornstra

Veteranentranen | Column Goof

15/06/2025Goof Bakker
Recent

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025

British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’

23/06/2025

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?