Stel je voor je verkoopt keukens. Je hebt 1 grote concurrent en circa 5 modellen. Er zijn nog wat kleine concurrenten die helemaal aan de onderkant van jouw productrange wat proberen, maar vooral nog moeten opstarten. Er komen heel veel landen bij waar heel veel mensen wonen die ook wel eens een keuken willen hebben. Die bestellen allemaal, van alle 5 de types die je hebt.
De situatie is zo dat een nieuwe klant achteraan moet sluiten. Jij bent namelijk uitverkocht en niet 3 keukens, neenee echt duizenden.
Je klant mag best bestellen, dan ga jij zo rond 2020 zijn keuken maken. En als het te lang duurt gaat die klant maar naar de concurrent. Oh nee die zit ook vol tot 2020.
Zo is de situatie waar Airbus en Boeing zich in bevinden.
Hieronder een lijstje met vliegtuigbestellingen en tot wanneer de productie vol zit.
Airbus
- A320ceo | 1.710 | 2017 (daarna uit productie)
- A320neo | 2.550 | 2020 (vanaf 2017)
- A330 | 279 | 2016
- A350 | 817 | 2021 (vanaf 2014)
- A380 | 165 | 2019
Boeing
- 737NG | 1.882 | 2017 (einde productie)
- 737MAX | 1.684 | 2020 (vanaf 2017)
- 747-8 | 55 | 2017
- 767-300ER | 45 | 2016 (Zonder KC-46 tanker, daarna uit productie?)
- 777Classic | 327 | 2017
- 777X | 259 | 2023 (vanaf 2020)
- 787 | 914 | 2021


Hilversum