fbpx
OnderwerpenVliegtuigen

Laatste lijnvlucht DC-10 gepland

De laatste maatschappij die nog met de DC-10 vliegt op lijnvluchten is Binam Bangladesh Airlines. Binam heeft vandaag bekend gemaakt de laatste geplande vlucht te maken op 14 januari. De maatschappij laat weten dat er een retirement tour komt.

De laatste retourvlucht zal gaan tussen Dhaka en Hong Kong. Eind december zullen op de routes tussen Dhaka en Kuala Lumpur en Dhaka-Kuwait City de DC-10 al vervangen worden. Binam heeft nu nog 2 DC-10’s. EĆ©n zal als reservetoestel in de vloot blijven. De andere zal worden overgevlogen naar een museum in de Verinigde Staten. Welk museum is onduidelijk, maar geruchten gaan dat het Seattle’s Museum of Flight betreft. De DC-10 wordt vervangen door een 777-300 en een 777-300ER

http://www.youtube.com/watch?v=Ps7Dc_UmXIA

DC-10

De eerste DC-10 vloog op 29 augustus 1970, 43 jaar geleden. De launch customer was American Airlines op 5 augustus 1971. Het toestel was populair voor de medium en long haul. Vergelijkbaar met de 747 (die ook ongeveer toen uitkwam), maar dan als er een kleinere capaciteit nodig was. Oorspronkelijk was de DC-10 ontworpen als een tweemotorig vliegtuig. Vanwege de eis om met een volledige lading vanaf bestaande, soms vrij korte, start- en landingsbanen te kunnen opereren, was een de derde motor nodig, die in de staart werd geplaatst. Het toestel is bekend geworden door deze derde motor. De latere MD-11 is van dit toestel afgeleid. KLM en Transavia hebben met de DC-10 gevlogen.

De luchtmacht vliegt nog steeds met de KDC-10, een tot tanker omgebouwde DC-10. Veel vrachtmaatschappijen vliegen nog met dit toestel, Fedex heeft er nog ruim 70 in dienst. Deze zijn wel gemoderniseerd door Boeing. In totaal zijn 386 commerciƫle toestellen en 60 tankers gebouwd, de laatste in 1988.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mĆ©t 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button