De captain van de gecrashte Boeing 737 in Kazan had wellicht een valse licentie voor commerciële vluchten (APTL). Hij heeft zijn licentie ontvangen van een training centre die later werd gesloten vanwege de verdenkinkg illegaal te opereren. Dit hebben de onderzoekers van de crash verklaard.
De crash op 17 november doodde alle 44 passagiers en 6 crewleden. Het vliegtuig kwam verticaal naar beneden. De onderzoekers zeggen veel piloten van kleine maatschappijen valse APTL’s hebben en geen fatsoenlijke training hebben gehad.
De captain van de 737 was eerst een navigator en is on 2010 omgeschoold tot piloot. Hij heeft 2500 uren op het toestel, opmerkelijk is dat bijna al deze uren in commerciële dienst zijn gemaakt en niet in training.
De inspecteurs hebben na een onaangekondigde controle ook veel kritiek op Tatarstan Airlines en raden aan de maatschappij voolropig aan de grond te houden.
In Rusland heb je 3x zoveel kans dodelijk te verongelukken in een vliegtuig dan elders op de wereld.