Een koffer die nooit aankomt op de plaats van bestemming, als het aan Airbus ligt wordt dit over een jaar of 5 iets van het verleden.
Samen met kofferfabrikant Rimowa en informatie technologie bedrijf T-systems (dochter van T-mobile) heeft Airbus een innovatieve oplossing bedacht. Het wordt Bag2Go genoemd, de koffer is geschikt voor real-time tracking, paperless check-in en self-dervice drop-off. Bag2Go bestaat uit 2 onderdelen.
Barcode
De koffer heeft een display waar de unieke barcode op staat. Deze barcode is vergelijkbaar met de barcode die nu op het kofferlabel staat. Via online inchecken en een verbinding met je smartphone weet de koffer welke barcode er op het display moet staan.
SIM-kaart
De koffer is voorzien van een SIM-kaart en GPS. Hierdoor kan je op je smartphone zien waar je koffer zich bevindt. Het kan nog steeds voorkomen dat de koffer naar de verkeerde bestemming gestuurd wordt, maar het terughalen is door dit systeem erg makkelijk geworden.
Komend jaar gaat Airbus tests uitvoeren met de koffer.
“It was very important for us to come up with an easy-to-use solution for passengers,” explained Airbus Innovation Manager Jan Reh. “We are working together with the industry, and Bag2Go is one piece in the overall puzzle to make luggage more controllable for airlines and provide passengers with a better travel experience.”
Bijna 26 miljoen koffers komen jaarlijks niet direct op de juiste bestemming aan. Volgens IATA kost dit de maatschappijen zo’n $2,5 miljard. $100 per koffer dus.
“These technologies may seem like they are new today but within five years they will be absolutely common place.”