Documenten over de crash van de Asiana Boeing 777 op San Fransisco Airport (SFO) afgelopen 6 juli zijn vrijgeven.
Door werkzaamheden op SFO moest de Boeing zonder Instument Landing System landen. Normaal landen vliegtuigen met dit systeem, wat ervoor zorgt dat het toestel een bepaald glijpad aanhoudt.
De captain heeft de onderzoekers gezegd dat de landing zonder ILS: “was very stressful, very difficult”. Tegelijk vond de captain het moeilijk om de lading te weigeren omdat verschillende andere toestellen wel geland zijn.
In de cockpit zaten 3 piloten. De captain, een traning-piloot en een instructeur die deze piloot trainde. De instructeur zat er als 3e piloot achter. De trainingspiloot voerde bij de approach een aantal parameters in voor de auto-throttle en auto-pilot. Deze parameters waren niet juist waardoorhet systeem dacht dat het toestel moest versnellen en klimmen. Hierop corrigeerde de captain dit door de throttle lager te zetten. Nu dacht het systeem dat de motoren op idle moesten staan en voerde dit uit. De piloten hadden dit in eerste instantie niet door. Vlak voor touch-down werd dit wel opgemerkt en werd flink gas gegeven. Het was echter al te laat. Het toestel ging 64km/u langzamer dan de gewenste snelheid was. De staart raakte een muur die de zee buiten de eur moest houden. Hierop brak de staart en een motor af. Het toestel maakte een 330 graden bocht en brak in 3 stukken. Drie tiener meisjes kwamen om en 180 mensen raakten gewond.
De Boeing heeft een systeem dat ervoor zorgt dat het toestel niet onder een bepaalde snelheid komt. Tijdens proefvluchten met de 787 werd door een testpiloot ontdekt dat dit systeem bij bepaalde instellingen niet werkt. De FAA en EASA hebben aangegeven dat dit een probleem is, maar dit is nog niet verholpen. 787’s en 777’s hebben hetzelfde systeem aan boord.
Boeing heeft laten weten nog geen commentaar te willen geven.