fbpx
Onderwerpen

AKCD 2013 KDC-10 operations

Majoor Nick van Duren stond stil bij de KDC-10. Dit is het tank- en transportvliegtuig van de luchtmacht. De twee KDC-10’s zijn gestationeerd op vliegbasis Eindhoven en worden veelvuldig ingezet. Naast transport is het belangrijkste doel het bijtanken van F-16’s in de lucht. In eerste instantie lijkt dit misschien een luxe mogelijkheid, maar zonder KDC-10 kunnen veel missies niet uigevoerd worden. De tanker zijn dus cruciaal voor de F-16’s. Majoor Van Duren gaf een voorbeeld. Tijdens de missie rond de no-fly zone bij Libië waren de F-16’s gestationeerd in Italië. Dat is ongeveer een uur heen en een uur terug vliegen. Bij rustig gebruik kan een F-16 ongeveer twee uur in de lucht zijn op de eigen brandstoftank. De F-16 zou dus een minuut inzetbaar kunnen zijn, zo goed als nutteloos dus. Door de KDC-10 kan de F-16 dus wel zijn werk doen. Ook wordt de kist ingezet bijvoorbeeld voor humanitaire acties, zoals laatst voor de Filipijnen.

©Ministerie van Defensie
©Ministerie van Defensie

De majoor heeft verschillende systemen (allemaal met een eigen afkorting) van de kist uitgelegd. Het refuelling is een vak apart. Tony Flynn liet dit zien in zijn presentatie over het testen van de A400M. Een enigszins paniekerig, maar ook grappige ‘Break away Break away Break away’ tijdens een video vulde het auditorium. Uiteraard betrof dit tests bij een nieuw vliegtuig en zijn allerhande systemen daarna aangepast. De KDC-10 functioneert al jaren en daar gaat het soepeltjes, zoals in de presentatie duidelijk werd. Het refuelling wordt bestuurd door een boom operator die achter de piloten zit. De ‘boom’is de buis waar de brandstof door stroomt. Volledig uitgeschoven is de buis 15 meter lang. Er kan zo’n 3.000 liter per minuut worden overgepompt. Doormiddel van 3 camera’s heeft boom operator 270 graden view. Tevens zijn er sinds 2010 2 camera’s die samen een 3D beeld geven voor nog nauwkeuriger sturing. De camera’s zijn tevens uitgerust met night vision.

F_16_refuel_KDC_10

Een ander systeem zorgt ervoor dat het glas waar de camera’s achter zitten niet beslaat. Nog heftiger dan in een auto op een winterdag zijn de temperatuur verschillen up in the sky. Om te zorgen dat de camera’s het doen moet de temperatuur minimaal 10 graden zijn, aan de andere kant van het glas is het tientallen graden onder nul. Het anti-fog systeem zorgt ervoor dat er lucht van maximaal 49 graden uit de motoren langs de ramen wordt geblazen. Als er geen zicht is, kan ook niet worden bijgetankt. Majoor van Duren gaf een voorbeeld dat er 4 F-16’s vanuit de VS na een training terug zouden vliegen met een KDC-10. 20 Minuten na vertrek bleek er een probleem te zijn. Na een mislukte troubleshoot poging bleek het niet zomaar te maken. Er is toen gekozen om terug te keren. Het window is natuurlijk maar klein, met een maximale vliegtuig van 2 uur voor een F-16.

AKCD_KDC10_Ops_NickvDuren

Ook werd stilgestaan bij het verschil tussen de Nederlandse KDC-10 en de Amerikaanse KC-10. Beide zijn in de basis een DC-10 toestel. De KC-10 is af-fabriek een tanker, de KDC-10 is later omgebouwd. Grote verschil is het zicht op en bedienen van de boom. In de KC-10 zit een groot raam in de romp van het toestel, waar de boom operator als het ware boven hangt en vrij zicht heeft. De KDC-10 werkt dus met video camera’s. Voordeel van de KDC-10 is dat het zicht, zeker door de 3D camera’s beter is. Ook ’s nachts werkt dit goed. Probleem is weer het beslaan van de camera’s.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button