Vandaag om 13:15 lokale tijd is een Boeing 767-300ER gelandt op Arusha Airport. Arusha Airport heeft een landingsbaan van 1620 meter wordt doorgaans gebruikt door General Aviation. Af en toe landt er een ATR 42/72. Het lukte de piloten niet om op tijd te stoppen, het toestel is volledig in het gras vast komen te zitten. Zover nu bekend is iedereen aan boord ongedeerd.
Een trap hoog genoeg voor een widebody is op Arusha Airport niet beschikbaar. Op een foto zie je een gewone ladder liggen. De redactie vermoedt dat deze gebruikt is om mensen uit het vliegtuig te krijgen, maar dat dit niet gelukt is. Een onbevestigd bericht meldt dat er een trap vanuit Kilimanjaro Airport naar Arusha wordt gereden (snel een uur rijden). Waarom de glijbanen niet worden gebruikt is niet duidelijk.
De Ethiopian 767-300ER (vlucht ET-815) was afkomstig uit Addis Ababa (ADD) en onderweg naar Zanzibar, met een tussenstop op Kilimanjaro Airport. Arusha Airport en Kilimanjaro Airport liggen op circa 50km afstand van elkaar. De reden dat uitgeweken is naar Arusha is onbekend. Onbevestigde berichten melden dat Kilimanjaro (JRO) tijdelijk gesloten was omdat er een Cessna Caravan met een lekke band op de runway stond. Kilimanjaro is een internationaal vliegveld waar veel maatschappijen (waaronder de KLM met een A330) op vliegen.
Een 767 heeft normaliter minimaal 1800m baan nodig om op te stijgen.
Vorige maand landde een 747 Dreamlifter ook op een veel te kleine baan, vlakbij een groter vliegveld. Dit toestel kon zelf weer vertrekken
*Helaas zijn de meeste foto’s offline gehaald.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
