Ethiopian meldt dat het vliegtuig voldoende brandstof had en dat alle internationale procedures gevolgd zijn. Ze ontkennen speculaties die nu rond gaan. Ethiopian meldt ook: “Aircraft had enough fuel, there was no technical issue and aircraft landed at Arusha due to miscommunication between Tower and cockpit crew.”
Ethiopian bevestigt dat er een licht vliegtuig op de baan van kili stond.
Bij de landing op Arusha is het vliegtuig vlak voor het einde van de baan tot een full stop gekomen. Tijdens het draaien om terug te taxiën is het toestel op het gras gekomen. Ooggetuigen melden dit. Er waren 213 mensen aan boord, zij hebben 3,5 uur moeten wachten op een trap vanuit Kilimanjaro Airport voordat zij van boord konden. Deuren waren open gezet voor frisse lucht. Uiteindelijk is ook een glijbaan gebruikt voor disembarking. Zie ook dit filmpje.
AVherald meldt dat een de verhalen van twee mensen die meeluisterden op de frequentie. Beide zeggen dat de Boeing 767 een half uur in de holding zat. De holding bevindt zich grofweg tussen Kilimanjaro Airport en Arsha Airport. Beide banen zijn zichtbar vanuit de holding en hebben dezelfde orientatie: 09/27.
Eén van de luisteraars zegt dat de toren van Kili meldde dat de kapotte Cessna snel weggehaald zou worden. Uiteindelijk verklaarde de crew een emergency omdat de brandstof op raatke. Daarop kregen ze toestemming te landen op de verkorte baan van Kilimanjaro. De baan is 3600m en de Cessna stond helemaal aan het begin. De crew zou gezegd hebben niet voldoende brandstof te hebben om naar Nairobi te vliegen (en voldoende reserve brandstof hebben). Het toestel verscheen echter niet.
Verschillende passagiers verklaarden dat er werd omgeroepen dat de landing op kili werd ingezet, en dat het een harde landing zou worden. De landing was inderdaad hard. Luchthave Arusha verklaarde dat het vliegveld niet verwacht werd, geen toestemming had en dat er ook geen contact met de toren van Arusha was.
Onze nieuwe vrienden in Tanzania hebben een foto vanuit een van hun vliegtuigen gemaakt:
— RegionalAirServices (@RegionalAir_TZ) 19 december 2013