Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Handmatig vliegen meer en meer een probleem
Achtergrond

Handmatig vliegen meer en meer een probleem

RedactieDoor Redactie24/12/2013Update:26/07/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De U.S. Federal Aviation Administration (FAA) heeft een uitgebreide studie gepubliceerd waarin staat dat piloten teveel vertrouwen op automatische systemen. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Luchtvaart experts noemen het “automation addiction”, het teveel vertrouwen op vliegen door de computer van passagierstoestellen. De FAA zegt dat piloten niet voldoende vaardigheden hebben om handmatig een vliegtuig te vliegen in een noodgeval of als geschakeld wordt van automatisch naar manueel. Dezelfde technologie heeft de afgelopen tientallen jaren vliegen juist veiliger dan ooit gemaakt. Nu zorgt het juist voor één van de grootste gevaren binnen de luchtvaart.

Voorbeelden zijn er de laatste maanden: de Asiana crash op San Fransisco en de heftige Tatarstan crash. Ook uit het onderzoek naar de bijna stall van een Air France A320 tijdens de approach op Tel Aviv blijkt de piloten de automatische systemen niet goed genoeg begrepen.

In het FAA raport valt te lezen dat bij een kwart van de 26 onderzochtte crashes blijkt dat de piloten teveel vertrouwen hebben en soms er nog meer op terugvielen, terwijl onderbreken juist had moeten gebeuren. Ongeveer tweederde van de piloten had op z’n minst moeite met de systemen. De FAA noemt het een “erosian of flying skills”, wat erger zou kunnen worden in de toekomst. De Asiana captain heeft bijvoorbeeld verklaard dat hij de manual approach zonder ILS erg eng vond.

In de meeste gevallen herkenden piloten slip-ups van de systemen en konden deze corrigeren, maar wanneer piloten “have to actually hand fly the aircraft” “they are accustomed to watching things happen…instead of being proactive”. Ht verliezen van controle over het vliegtuig door piloten, door slecht bewustzijn wat er eigenlijk gebeurt of hun onvermogen te begrijpen wat de automatische systemen en instumenten vertellen, is belangrijkste oorzaak in een aantal crashes de afgelopen jaren. Ook de Air France A330 crash in de Atlantische Oceaan in 2009 is een voorbeeld van dit probleem. Alle 228 mensen aan boord kwamen om.

Door alle techniek die in hedendaagse vliegtuigen zit en nog steeds verbetert, is een piloot steeds minder met handmatig vliegen bezig en meer met het monitoren van de systemen.

Er wordt aangeraden meer te oefenen in handmatig vliegen, en te trainen voor zeldzame voorvallen. Hoofd van de FAA, Michael Huerta zegt:

With technology that we now have available to us in flight simulators, we are able to very, very significantly enhance training.”

Trainen kost echter tijd, tijd waarin piloten ook in een vliegtuig worden gezet en geld verdienen voor de maatschappij.

Er zijn al meer rapporten hierover verschenen. Dit rapport kan als toonaangevend gezien worden aangezien het breed opgezet is met 34 experts uit alle hoeken van de luchtvaart. Er is veel data bekeken, de crashes dus, maar ook data door piloten aangedragen en cockpit observers aan boord van 9.000 vluchten over de hele wereld.

©Redactie UpintheSky

*De piloten op de foto en/of de KLM hebben niets met dit verhaal te maken.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Incident Piloten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Veteranentranen | Column Goof

15/06/2025Goof Bakker

KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

14/06/2025Netty Buijing

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025Leonard van den Broek
Recent

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?