De U.S. Federal Aviation Administration (FAA) heeft een uitgebreide studie gepubliceerd waarin staat dat piloten teveel vertrouwen op automatische systemen. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.
Luchtvaart experts noemen het “automation addiction”, het teveel vertrouwen op vliegen door de computer van passagierstoestellen. De FAA zegt dat piloten niet voldoende vaardigheden hebben om handmatig een vliegtuig te vliegen in een noodgeval of als geschakeld wordt van automatisch naar manueel. Dezelfde technologie heeft de afgelopen tientallen jaren vliegen juist veiliger dan ooit gemaakt. Nu zorgt het juist voor één van de grootste gevaren binnen de luchtvaart.
Voorbeelden zijn er de laatste maanden: de Asiana crash op San Fransisco en de heftige Tatarstan crash. Ook uit het onderzoek naar de bijna stall van een Air France A320 tijdens de approach op Tel Aviv blijkt de piloten de automatische systemen niet goed genoeg begrepen.
In het FAA raport valt te lezen dat bij een kwart van de 26 onderzochtte crashes blijkt dat de piloten teveel vertrouwen hebben en soms er nog meer op terugvielen, terwijl onderbreken juist had moeten gebeuren. Ongeveer tweederde van de piloten had op z’n minst moeite met de systemen. De FAA noemt het een “erosian of flying skills”, wat erger zou kunnen worden in de toekomst. De Asiana captain heeft bijvoorbeeld verklaard dat hij de manual approach zonder ILS erg eng vond.
In de meeste gevallen herkenden piloten slip-ups van de systemen en konden deze corrigeren, maar wanneer piloten “have to actually hand fly the aircraft” “they are accustomed to watching things happen…instead of being proactive”. Ht verliezen van controle over het vliegtuig door piloten, door slecht bewustzijn wat er eigenlijk gebeurt of hun onvermogen te begrijpen wat de automatische systemen en instumenten vertellen, is belangrijkste oorzaak in een aantal crashes de afgelopen jaren. Ook de Air France A330 crash in de Atlantische Oceaan in 2009 is een voorbeeld van dit probleem. Alle 228 mensen aan boord kwamen om.
Door alle techniek die in hedendaagse vliegtuigen zit en nog steeds verbetert, is een piloot steeds minder met handmatig vliegen bezig en meer met het monitoren van de systemen.
Er wordt aangeraden meer te oefenen in handmatig vliegen, en te trainen voor zeldzame voorvallen. Hoofd van de FAA, Michael Huerta zegt:
With technology that we now have available to us in flight simulators, we are able to very, very significantly enhance training.”
Trainen kost echter tijd, tijd waarin piloten ook in een vliegtuig worden gezet en geld verdienen voor de maatschappij.
Er zijn al meer rapporten hierover verschenen. Dit rapport kan als toonaangevend gezien worden aangezien het breed opgezet is met 34 experts uit alle hoeken van de luchtvaart. Er is veel data bekeken, de crashes dus, maar ook data door piloten aangedragen en cockpit observers aan boord van 9.000 vluchten over de hele wereld.
©Redactie UpintheSky
*De piloten op de foto en/of de KLM hebben niets met dit verhaal te maken.