• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    TUI breidt uit op Antwerpen

    27/09/2023

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»CityJet naar Intro Group: Now what?
Achtergrond

CityJet naar Intro Group: Now what?

RedactieBy Redactie26/12/2013Updated:26/07/20204 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Op 19 december werd bekend dat Intro Aviation Group CityJet over gaat nemen van Air France-KLM. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de deal in het eerste kwartaal van 2014 definitief gesloten. CityJet is een verlieslijdend onderdeel van Air France-KLM en opereert vooral vanaf London City Airport. Het is van Air France sinds 2000, in 2007 is VLM aangekocht en geïntegreerd vanaf 2009. CityJet is geregistreerd in Ierland.

London City

CityJet is de grootste maatschappij op London City Airport (LCY) gerekend naar ‘slots’. Birtish Airways is de 2e en bijna net zo groot als CityJet, beide hebben bijna 40% van de vluchten. Sinds 2009 is CityJet kleiner geworden en BA juist groter. Het unieke van LCY is dat er nog steeds geen low-cost carriers op vliegen. Dit komt voornamelijk omdat er geen 737’s en A320 (vol) kunnen landen. Het vliegveld wordt voornamelijk gebruikt door zakelijke passagiers. Het probleem voor Air France-KLM is dat CityJet amper de twee grote hubs voedt. Er wordt helemaal niet meer op Parijs gevlogen. Schiphol wordt wel aangevlogen, maar dit is maar 1 route van de 15. Het is niet handig om bijvoorbeeld van Florence te vliegen naar London City, daar over te stappen naar Schiphol; en dan pas op Schiphol op een long-haul vlucht te stappen. CityJet is dus eigenlijk een op zich staand onderdeel van Air France-KLM die het uitsluitend van de eigen vluchten moet hebben en niet de grote broer of zus kan bedienen. Air France’s Hop en KLM’s Cityhopper en Transavia bedienen wel de long-haul vloot op de twee grote hubs.

Regionale vluchten

Vergeleken met de andere regionale airlines van Air France-KLM is CityJet maar klein. CityJet vervoerde in kwartaal 1 van 2012 600.000 passagiers. Hop deed er 1,8 miljoen en Cityhopper 3,2 miljoen. Ook de loadfactors zijn het slecht bij CityJet: 63,2% tegenover 66,9% bij Hop en 79% bij Cityhopper. De gemiddelde CityJet vlucht is 520km, echt een regionale carrier dus.

Verlies & vloot

De gemiddelde leeftijd van de 34 toestellen tellende vloot is 19 jaar. Dat is behoorlijk oud, een vlootvernieuwing is bijna onafwendbaar. Dat kost een hoop geld natuurlijk.
Er worden geen aparte cijfers voor CityJet bekend gemaakt maar de schatting is dat CityJet op z’n minst al 6 jaar verlies maakt. In 2012 zou het verlies €21,3 miljoen zijn bij een omzet van €260 miljoen. Ook moest er nog €175 miljoen worden afgeschreven op VLM.

De komende kosten, al jarenlange verliezen en de weinige relevantie maken dat Air France-KLM van CityJet af wil.

Hoe verder

Volgens CityJet zijn er in 2012 2,1 miljoen passagiers vervoerd. CityJet heeft daarmee de hoogste omzet per passagier op afstanden tot 1.000km. De zogenaamde High Yield Focus is daarmee verdedigbaar, maar de kosten zijn wel te hoog, er wordt immers verlies gedraaid. De omzet per passagier kan niet veel omhoog, omdat het al het hoogste in de industrie is.
De Intro Group heeft al bij meer maatschappijen de winstgevendheid teruggebracht en uiteindelijk aan grote partijen verkocht. Intro Group zal ook nu de mogelijkheid voor winstgevendheid zien. Intro is doorgaans snel met doorverkopen. Zo is Deutsche BA in juli 2003 gekocht van British Airways. November 2004 was de maatschappij alweer winstgevend en in 2006 doorverkocht aan Air Berlin. Ook met LTU (long-haul) is vanaf de aankoop in 2006 een soortgelijk tijdspad bewandeld.
Eenmaal winstgevend kan CityJet interessant zijn voor Britse carriers. Britsh Airways ligt voor de hand, maar een totaal marktaandeel van 80% op London City zou weleens roet in het eten kunnen gooien. Wellicht dat moederbedijf IAG geïnteresseerd is (en het bijvoorbeeld onder de vlag van Iberia voorzet) en zodoende toch BA hub’s kan voeden. Voor Flybe en BMI Regional zou het een leuke uitbreiding kunnen zijn aangezien deze maatschappijen een vergelijkbaare business hebben.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Air France Air France-KLM CityJet KLM London City
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

26/09/2023Redactie

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023Redactie

Staking KLM-piloten gaat toch niet door

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Turbulentie-incident: Delta-crew wilde andere route, maar kreeg die niet

27/09/2023

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?