Op 19 december werd bekend dat Intro Aviation Group CityJet over gaat nemen van Air France-KLM. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de deal in het eerste kwartaal van 2014 definitief gesloten. CityJet is een verlieslijdend onderdeel van Air France-KLM en opereert vooral vanaf London City Airport. Het is van Air France sinds 2000, in 2007 is VLM aangekocht en geïntegreerd vanaf 2009. CityJet is geregistreerd in Ierland.
London City
CityJet is de grootste maatschappij op London City Airport (LCY) gerekend naar ‘slots’. Birtish Airways is de 2e en bijna net zo groot als CityJet, beide hebben bijna 40% van de vluchten. Sinds 2009 is CityJet kleiner geworden en BA juist groter. Het unieke van LCY is dat er nog steeds geen low-cost carriers op vliegen. Dit komt voornamelijk omdat er geen 737’s en A320 (vol) kunnen landen. Het vliegveld wordt voornamelijk gebruikt door zakelijke passagiers. Het probleem voor Air France-KLM is dat CityJet amper de twee grote hubs voedt. Er wordt helemaal niet meer op Parijs gevlogen. Schiphol wordt wel aangevlogen, maar dit is maar 1 route van de 15. Het is niet handig om bijvoorbeeld van Florence te vliegen naar London City, daar over te stappen naar Schiphol; en dan pas op Schiphol op een long-haul vlucht te stappen. CityJet is dus eigenlijk een op zich staand onderdeel van Air France-KLM die het uitsluitend van de eigen vluchten moet hebben en niet de grote broer of zus kan bedienen. Air France’s Hop en KLM’s Cityhopper en Transavia bedienen wel de long-haul vloot op de twee grote hubs.
Regionale vluchten
Vergeleken met de andere regionale airlines van Air France-KLM is CityJet maar klein. CityJet vervoerde in kwartaal 1 van 2012 600.000 passagiers. Hop deed er 1,8 miljoen en Cityhopper 3,2 miljoen. Ook de loadfactors zijn het slecht bij CityJet: 63,2% tegenover 66,9% bij Hop en 79% bij Cityhopper. De gemiddelde CityJet vlucht is 520km, echt een regionale carrier dus.
Verlies & vloot
De gemiddelde leeftijd van de 34 toestellen tellende vloot is 19 jaar. Dat is behoorlijk oud, een vlootvernieuwing is bijna onafwendbaar. Dat kost een hoop geld natuurlijk.
Er worden geen aparte cijfers voor CityJet bekend gemaakt maar de schatting is dat CityJet op z’n minst al 6 jaar verlies maakt. In 2012 zou het verlies €21,3 miljoen zijn bij een omzet van €260 miljoen. Ook moest er nog €175 miljoen worden afgeschreven op VLM.
De komende kosten, al jarenlange verliezen en de weinige relevantie maken dat Air France-KLM van CityJet af wil.
Hoe verder
Volgens CityJet zijn er in 2012 2,1 miljoen passagiers vervoerd. CityJet heeft daarmee de hoogste omzet per passagier op afstanden tot 1.000km. De zogenaamde High Yield Focus is daarmee verdedigbaar, maar de kosten zijn wel te hoog, er wordt immers verlies gedraaid. De omzet per passagier kan niet veel omhoog, omdat het al het hoogste in de industrie is.
De Intro Group heeft al bij meer maatschappijen de winstgevendheid teruggebracht en uiteindelijk aan grote partijen verkocht. Intro Group zal ook nu de mogelijkheid voor winstgevendheid zien. Intro is doorgaans snel met doorverkopen. Zo is Deutsche BA in juli 2003 gekocht van British Airways. November 2004 was de maatschappij alweer winstgevend en in 2006 doorverkocht aan Air Berlin. Ook met LTU (long-haul) is vanaf de aankoop in 2006 een soortgelijk tijdspad bewandeld.
Eenmaal winstgevend kan CityJet interessant zijn voor Britse carriers. Britsh Airways ligt voor de hand, maar een totaal marktaandeel van 80% op London City zou weleens roet in het eten kunnen gooien. Wellicht dat moederbedijf IAG geïnteresseerd is (en het bijvoorbeeld onder de vlag van Iberia voorzet) en zodoende toch BA hub’s kan voeden. Voor Flybe en BMI Regional zou het een leuke uitbreiding kunnen zijn aangezien deze maatschappijen een vergelijkbaare business hebben.