In 2012 hebben maatschappijen uit de Verenigde Staten samen $2,5 miljard verdiend aan het wijzigen van een naam op een ticket. Delta was koploper met $778 miljoen. USA Today heeft dit uitgezocht. Het gaat om de kosten om een naam te veranderen én het verschil in ticketprijs op het moment van de nieuwe ‘boeking’ vergeleken met de eerste boeking.
Maatschappijen geven twee redenen dat het wijzigen van een naam geld kost:
1. “to provide quality service,” moet de maatschappij weten wie de reiziger is. Wat die quality service inhoudt, wordt niet verteld. En ook waarom dit alleen kan als een naam wijzigen geld kost (en niet als het gratis is) wordt niet duidelijk.
2. Security reasons. De passagier moet gescreend worden. Ook dit is een rare reden want iemand die een last minute ticket koopt wordt ook gewoon gescreend. De Transportation Security Administration geeft aan dat hun systeem er geen enkele moeite mee heeft om checks direct uit te voeren, naamwijzigingen kunnen gewoon gebeuren.
Uiteraard is de echte reden: geld. Niet alleen de $2,5 miljard die airlines dan mislopen. Maar ook (vooral) de mogelijkheid die dan ontstaat dat er tickets vroeg en goedkoop worden opgekocht en later verkocht zonder dat dat problemen oplevert met naamswijzigingen. Veel meer tickets worden dan voor een lagere prijs verkocht.