OVV Landingsgestel klapt naar binnen tijdens doorstart. De onderzoeksraad voor de veiligheid heeft onderzoek gedaan naar een incident op 27 juni dit jaar in Lelystad. Bij dit incident met een historisch militair trainingsvliegtuig werd door de passagier in plaats van de flaps, het landingsgestel bediend.
Een Fouga Magister, een tweemotorig militair trainingsstraalvliegtuig van de Dutch Historic Jet Association is op 27 juni 2013 op de landingsbaan van Lelystad tijdens een doorstart op de baan tot stilstand gekomen. De vlucht werd uitgevoerd door een gezagvoerder en een passagier, beiden zeer ervaren piloten. Door een vermoedelijk misverstand in de communicatie in de cockpit, heeft de passagier de bediening van het landingsgestel aangezien voor de bediening van de flaps.
In de meeste grote verkeersvliegtuigen heeft de bediening van de flaps een soort vleugeltje als knop en de bediening van het landingsgestel een wieltje. Dit is ooit bedoeld om misverstanden als onderhavige te voorkomen.
Verder heeft, volgens de onderzoeksraad, ook meegespeeld dat de passagier zelf ook een ervaren instructeur was. Hij was gewend om in te grijpen op het moment dat een leerling een fout maakt of iets vergeet. Waarschijnlijk heeft hij in een reflex ingegrepen omdat hij naar de verkeerde bediening keek.
Lees het volledige rapport hier.
Foto: Onderzoeksraad voor de Veiligheid
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
