De rechter in Amsterdam heeft uitspraak gedaan in de zaak die 268 Martinair piloten hebben aangespannen tegen vakbond VNV en KLM. De rechter heeft nu de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) in het gelijk gesteld.
Toen de passagierstak van Martinair (volledige dochter van KLM) werd opgeheven is na veel gedoe een akkoord gesloten waarin werd afgesproken dat de piloten van Martinair ‘horizontaal’ konden instromen (Ringvaartakkoord). Met behoud van rang en salaris dus. De VNV stond hier in eerste instantie achter en daardoor kreeg het akkoord de status van een CAO. Op 31 oktober zegde de VNV dit akkoord echter eenzijdig op. De meeste leden van VNV vliegen bij KLM en die groep vliegers zou hinder ondervinden van de instroom van Martinair piloten. Promotie’s zouden dan langer duren, omdat er ineens een groep piloten hoger op de ladder komen te staan.
De rechtzaak aangespannen door 268 ex-Martinair piloten (verenigd in Algemeen Vlieger Belang, AVB) draaide erom of VNV dit akkoord zomaar op kon zeggen. De rechter heeft nu bepaald dat dit kan. In het contract staat volgens de rechter geen opzegtermijn, dus mag het. “De KLM wordt verboden per 1 januari a.s. alsnog uitvoering te geven aan de afspraken”, aldus het vonnis. De CAO van Martinair piloten loopt op 1 januari af, maar zolang er geen nieuwe CAO is blijft de oude van kracht.
Hetzelfde conflict was er met het cabine personeel. Deze rechtzaak loopt nog, maar vooralsnog is het personeel bij KLM aan de slag en helemaal onderaan de ladder begonnen. Voor de piloten lijkt hetzelfde scenria zich nu te ontvouwen. Een captain wordt dus co-co.