Je hebt van die toestellen die even anders zijn. Air Force One (VC-25) is zo’n voorbeeld, maar misschien nog wel bijzonderder is de “Doomsday Plane”.
Boeing heeft het contract gekregen om de vliegtuigen te blijven onderhouden tot het einde van hun geplande dienst, 2015. De E-4B is een zogenaamde Advanced Airborne Command Post. Vanuit de lucht kan de president het hele leger besturen. Het toestel wordt ingezet als er een grote dreiging is.
De Boeing E-4 Nightwatch is een van de 4 vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht (USAF) die zijn gebouwd op basis van het airframe van een commerciële Boeing 747-200. Deze 4 toestellen staan gereed voor hoge Amerikaanse regeringsfunctionarissen als de president, de minister van defensie, de militaire bevelhebbers en hun opvolgers. Oorspronkelijk was de E-4 bedoeld als militaire nationale noodcommandopost en overlevingspost tijdens een nucleair conflict; daarom kreeg het al snel de bijnaam doomsday plane. De vliegtuigen zijn uitgerust om zelfs tijdens nucleaire aanvallen te kunnen blijven functioneren. Er is een extra schild tegen straling en hitte van atoombommen. Bovendien is alle electronica extra beveiligd uitgevoerd. De president kan in contact staan met alle legereenheden, het is een vliegende commandopost.
Na de val van de Sovjet-Unie en de verminderde dreiging werd de E-4 missie veranderd in die van een nationaal luchtmobiel crisiscentrum.
Het radio callsign voor de E-4 is Silver Dollar maar als de president aan boord komt verandert dit in Air Force 1.
Er staat permanent een E-4 voor de president gereed op de vliegbasis Andrews, Washington DC. De drie overige staan volgens een roulatieschema verspreid over de vliegbases in Verenigde Staten.
In 2006 werd door de minister van defensie Rumsfeld bekendgemaakt dat de E-4’s vanaf 2009 tot 2015 gefaseerd uit dienst worden gesteld en worden vervangen door 2 speciaal aangepaste Boeing C-32’s. C-32’s zijn militaire versies van de 757-200.
Het verschil met de twee VC-25’s (Air Force One) is dat de E-4B veel meer apparatuur aan boord heeft voor de operationele taken van de president ten tijde van dreiging. Hierdoor kunnen er minder mensen mee. De pers die vaak meevliegt met Air Force One kan niet in de E-4B. Bovendien is de $-4B echt een leger toestel, dat kan op gewone reizen van de president wat aggressief overkomen. De VC-25’s worden trouwens ook vervangen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!