De Chinese vliegtuigbouwer Comac is begonnen met het testen van het C919 ontwerp. De C919 moet de concurrent worden voor de Airbus A320 en Boeing 737.
De eerste tests (afgezien van een simulator) voor een vliegtuig zijn die aan een “iron bird”, een soort stalen skelet. Vleugels en vertical stabiliser worden getest.
The iron bird is a key test facility necessary for the validation and integration of different systems on the aircraft, which will also allow for troubleshooting
–Comac
De tests worden gedaan bij Shanghai Design Institute of China Commercial Aircraft. Getest wordt onder andere: flight control system, hydraulische systemen, luchtwaardigheid, landingsgestel, vlucht veiligheid.
Comac is in augustus begonnen met het produceren van de ‘Iron bird’. CFM International gaat de motoren leveren.
In 2015 moet de eerste vlucht gemaakt worden, zodat het toestel in 2016 geleverd kan worden volgens Comac. Het toestel heeft te kampen met veel vertragingen. Comac heeft inmiddels 400 bestellingen, vooral van Chinese maatschappijen. Er is een enorme vraag naardit type toestel. De C919 kan 158-174 passagiers aan. Comac heeft eerder aangegeven ook wide-body‘s te willen gaan maken. De ARJ21 van Comac vliegt al, en zit in de laatste testfase. De verwachting is dat het eind 2014 wordt geleverd aan Chendu Airlines. De ARJ21 is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Fokker 70 en 100.