fbpx
OnderwerpenVliegtuigen

Chinese Comac start tests C919

De Chinese vliegtuigbouwer Comac is begonnen met het testen van het C919 ontwerp. De C919 moet de concurrent worden voor de Airbus A320 en Boeing 737.

De eerste tests (afgezien van een simulator) voor een vliegtuig zijn die aan een “iron bird”, een soort stalen skelet. Vleugels en vertical stabiliser worden getest.

The iron bird is a key test facility necessary for the validation and integration of different systems on the aircraft, which will also allow for troubleshooting

–Comac

De tests worden gedaan bij Shanghai Design Institute of China Commercial Aircraft. Getest wordt onder andere: flight control system, hydraulische systemen, luchtwaardigheid, landingsgestel, vlucht veiligheid.
Comac is in augustus begonnen met het produceren van de ‘Iron bird’. CFM International gaat de motoren leveren.

In 2015 moet de eerste vlucht gemaakt worden, zodat het toestel in 2016 geleverd kan worden volgens Comac. Het toestel heeft te kampen met veel vertragingen. Comac heeft inmiddels 400 bestellingen, vooral van Chinese maatschappijen. Er is een enorme vraag naardit type toestel. De C919 kan 158-174 passagiers aan. Comac heeft eerder aangegeven ook wide-body’s te willen gaan maken. De ARJ21 van Comac vliegt al, en zit in de laatste testfase. De verwachting is dat het eind 2014 wordt geleverd aan Chendu Airlines. De ARJ21 is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Fokker 70 en 100.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button