In Thailand zijn plannen om 6 vliegvelden te upgraden om de capaciteit te vergroten. Het gaat erg hard met het vliegverkeer in Thailand. Er is een enorme boom aan goedkope maatschappijen
Bangkok
Bangkok kent 2 vliegvelden: Suvarnabhumi en Don Mueang. Suvarnabhumi is het grootste vliegveld waar de grote maatschappijen op vliegen, inclusief KLM. Dit vliegveld is geopend in 2006 ter vervanging van het oude internationale vliegveld Don Mueang. Al snel was Suvarnabhumi echter te klein is Don Mueang ook weer opengesteld. Eerst alleen voor binnenlandse vluchten, in 2012 ook voor buitenlandse. Vooral low-cost-carriers gebruiken het vliegveld. Door het weer ingebruik stellen van Don Mueang heeft Thailand de unieke positie in Zuid-oost Aziƫ over voldoende capaciteit te beschikken. Er wordt nu geanticipeerd op de verwachtte groei van vliegverkeer in de regio.
Suvarnabhumi
Met een capaciteit van 45 miljoen passagiers is het vliegveld vergelijkbaar met Schiphol. Na jaren van vertraging is de uitbreiding aan de gang. Na voltooiing van fase 2 kan Suvarnabhumi officiĆ«el 60 miljoen passagiers verwerken. Uiteindelijk zou doorgegroeid moeten kunnen worden naar 75 of zelfs 100 miljoen reizigers (met 4 ipv 2 landingsbanen). Maar eerst fase 2, dit moet in 2017 voltooid zijn. Het project kost 72 miljard Baht (ā¬ 1,6 miljard).
Don Mueang
Ook Don Mueang wordt uitgebreid. In het piekjaar 2005 verwerkte dit vliegveld 38 miljoen passagiers. Veel meer dan waar het vliegveld voor ontworpen was. Nu zit Don Mueang alweer op 16 miljoen passagiers per jaar. De terminal kan er 18,4 miljoen aan. De oude terminal 2 wordt momenteel opgeknapt en moet in het tweede kartaal van 2014 klaar zijn, zodat er 30 miljoen reizigers verwerkt kunnen worden. Ook zijn er opknap plannen voor de terminal 3 (destijds gebruikt voor binnenlandse vluchten) en voor de cargo gebouwen. Dit moet in 2016 klaar zijn en dan is er ook 1 gate voor een A380. Op volle sterkte moet Don Mueang circa 50 miljoen passagiers per jaar aankunnen. Totale kosten: 10,7 miljard Baht (ā¬ 240 miljoen).
Andere vliegvelden
Phuket
Ook de uitbreiding van het vliegveld van Phuket is in volle gang. Er wordt een nieuwe internationale terminal gebouwd. De capaciteit wordt vergroot van 6,5 naar 12,5 miljoen passagiers per jaar. Phuket zit nu helemaal vol, er zijn ook geen slots meer beschikbaar. Thai Lion zou op Phuket willen vliegen, maar dit is niet mogelijk. Na Bangkok – Chiang Mai is Bangkok – Phuket de drukste binnenlandse route. Omdat Phuket vol zit wordt door AirAsia en binnenkort Thai Lion gevlogen op Krabi Airport, aan de andere kant van de baai (150km verderop, over de weg). Hoewel Phuket berekend is op 6,5 miljoen passagiers komen er zo’n 10-12 miljoen. Er komt waarschijnlijk nog een extra terminal (Terminal X) voor nog zo’n 4 tot 5 miljoen reizigers.
De regering van Thailand heeft nieuwe plannen bekend gemaakt voor de vergroting van capaciteit van nog 3 vliegvelden.
Chiang Mai
Dit is de hub van het noorden en moet uitgebreid worden. Studies naar de mogelijkheden en haalbaarheid zijn onderweg. Momenteel komen er ongeveer 6 miljoen reizigers. Thai AirAsia heeft er zijn tweede hub van gemaakt.
Chiang Rai
Ook naar het vliegveld van Chiang Rai wordt gekeken of uitbreiding nodig is. Nu komen daar zo’n 1 miljoen mensen per jaar.
Hat Yai
Ook Hat Yai zou geupgrade kunnen worden, ter ondersteuning van Phuket.
In 2013 tot en met september zijn er op deze 6 vliegvelden al 86 miljoen mensen ontvangen. Dat is 20% meer dan het jaar ervoor.
Meer informatie en tips over vliegtickets boeken, vind je bij Thailandblog.nl
Ā©Redactie Upinthesky.nl
Op dit bericht zit copyright en mag niet zonder toestemming gekopieerd worden.
Dit verhaal overnemen? Mail ons even: [email protected]