Vandaag is de laatste geplande DC-9 vlucht van Delta. De vlucht gaat van Minneapolis naar Atlanta en heeft vlucht nummer 2014. Het is de laatste DC-9 vlucht na 48 jaar vliegen in Amerika.
In de vijftiger jaren was er steeds meer vraag naar korte vluchten en hiervoor is de DC-9 ontwikkeld. Er zijn 2400 DC-9’s verkocht, het is hiermee het op 2 na best verkochte vliegtuig (na de 737 en A320). De eerste testvlucht was in 1965. Op 8 december was de eerste commerciële vlucht van Atlanta naar Memphis. Operator was: Delta. Douglas ging direct verder met een verlengde versie ontwikkelen: de DC-9-30. Uiteindelijk zijn er 11 varianten ontwikkeld. Een aantal na de fusie tussen McDonell en Douglas, bekend type is de MD-80. De MD-80 is vervolgens doorontwikkeld als MD-90 serie. NA overname door Boeing is dit de Boeing 717 geworden. Onlangs heeft Delta een vloot van 88 717’s in gebruik genomen.
Delta vervangt de DC-9’s door meer economisch voordelige toestellen zoals de 717 en 737. Er vliegen nog wel DC-9’s maar bijna niet meer als passagiers lijndienst. Steeds meer oude Douglas toestellen verdwijnen. Vorig jaar de DC-8 en binnen enkele maanden stopt Binan als laatste met de DC-10.
De een na laatste DC-9 vlucht zal vluchtnummer 1965 hebben. Delta houdt voorlopig twee DC-9’s als standby.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
