Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Oorzaak landing op verkeerde vliegveld 747 Dreamlifter
Incidenten

Oorzaak landing op verkeerde vliegveld 747 Dreamlifter

RedactieDoor Redactie08/01/2014Update:26/07/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In een intern onderxoek van Atlas Air blijkt wat er (waarschijnlijk) misgegaan is op de vlucht van de Boeing 747 Dreamlifter naar McConnell Air Force Base. De enorme Dreamlifter landde per ongeluk op het kleinere Jabara Airport, 15 km ten noordoosten van de air base. Het toestel is een dag later weer veilig vertrokken, opmerkelijk genoeg met de gehele lading ondanks de korte startbaan.

One of the pilots of a Boeing 747 that landed at the wrong airport in Kansas in November wasn’t sure they were landing at the right place

Aviation International News heeft de hand weten te leggen op een trainingsvideo van Atlas Air (de operator van de Dreamlifter). Zoals vaker bij incident was het een opstapeling van kleinere problemen. Wat gebeurde er?

Lastig zicht op de baan
Het begon met problemen van de first officer’s primary flight display. De piloten waren sceptisch over de betrouwbaarheid hiervan tijdens de nachtvlucht. Hoewel het weer goed was heeft de pilot-flying de Rnav/GPS approach zo geprogrammeerd dat het toestel 3.000ft over Jabara zou vliegen. De piloot heeft gezegd dat eerdere approaches hem hoger dan verwacht hadden geplaatst en dat het lastig was om de runway van McConnell te zien hem genoodzaakt hadden een instument approach te maken.

Communicatie
De twee piloten hebben elkaar niet ingelicht over andere vliegvelden in de buurt. Wichita controllers hebben de 747 toestemminge gegeven voor een intrument approach op zo’n 25 mile afstand en het toestel doorgeschakeld naar de toren van McConnell. Die gaf het toestel toestemming te landen. De 747 bleef op auto-pilot tot de eerste ‘approach fix’. Op dat moment zag de pilot flying een duidelijk verlichte landingsbaan iets links van hem. Het leek te kloppen met waar hij naar zocht.

Te hoog
De piloot dacht dat het toestel te hoog was en zette de autopilot uit en vergrootte de daling naar wat hij dacht was 19L van McConnell, het was echter 18 van Jabara. De pilot monitoring was onzeker over de identiteit van de landingsbaan, maar hij hield zijn mond.

  • De pilot flying besloot op het laatste moment van een instrument approach af te stappen en een visual approach te doen
  • De pilot monitoring had zijn twijfels maar zei niks
  • ATC heeft niet gemerkt dat het toestel naar een andere baan, laat staan naar een ander vliegtuig aan het dalen was.

Piloten van Atlas Air zijn nu verplicht om een instument approach te doen na de final approach fix.

Opvallend is het gebrek aan communicatie tussen de piloten, terwijl er toch (gerede) twijfel was. Tijdens AKCD was Human Factors en CRM een van de (uitgebreid) besproken onderwerpen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boeing Dreamlifter Incident
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025Redactie

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025Redactie
Recent

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Nederlands gezin staande gehouden op luchthaven

01/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?