John F. Kennedy hield wel van een race. Hij wilde het eerste land op de maan zijn. Maar ook de eerste met supersonische passagiersvluchten (SST). Vlak nadat hij president werd vroeg hij de FAA plannen te maken voor “national aviation goals until 1970”. Toen in november 1962 de Concorde werd aangekondigd ging het snel, de VS was bang miljarden aan inkomsten te verliezen. Eén van de FAA-plannen werd gebruikt om het SST-programma te starten. Uiteindelijk werd de Boeing 2707 gekozen. Kennedy kondigde dit aan op 5 juni 1963.
Pan Am
Twee dagen daarvoor, op 3 juni 1963, besloot Pan Am om 6 Concordes te bestellen, net als British Airways en Air France. Alle drie werden launch customer. Deze orders werden op dezelfde dag aangekondigd. Eén dag later belde Kennedy met de minister van Financiën. Hij uitte daarin zijn woede over de bslissing van de baas van Pan Am, Juan Trippe. “have you seen what Juan Trippe did,” “how could he do that when he knew we were about to go ahead?” Trippe wist hiervan en JFK dacht dat dit weleens het hele programma onderuit kon halen.
“I think that he (Trippe) ought to retract that thing,” “I think that you ought to call him up, Doug, and say that we’re sore about this. He knew the United States . . . my God, I had it in my speech for tomorrow.”
“[this order] involves hundreds of millions of dollars in balance of payments, which is going to sabotage a program to put the United States up in the lead in the 70s.”
“If he is so indifferent to what the United States Government is doing, I think, Doug, you ought to call up and stick it right up his ass. I want him to eat that today, because otherwise we can’t possibly go ahead….And I’m really . . .going to spend our time screwing Pan Am.”
Einde
Uiteindelijk is de 2707 er nooit gekomen en ook met de Concorde is het niet zo goed gegaan. Het begin van het einde voor de Concorde was toen Pan Am (en TWA) hun orders terugtrokken op 31 januari 1973. Vele andere maatschappijen volgden. Opmerkelijk genoeg heeft Pan Am uiteindelijk ook 15 Boeing 2707’s besteld. In 1973 werd het project wegens te hoge kosten en onmogelijke winstgevendheid van vluchten geschrapt. KLM had 3 tot 6 Boeing 2707’s besteld. De 2707 moest veel groter worden dan de Concorde (ca 100 passagiers) met 277 passagiers en een romp die groter was dan elk ander toestel van dat moment.
Achtergrond over de Concorde lees je op onze luchtvaartwiki.
Meer concorde berichten staan hier, incl 6 mogelijke opvolgers.