Sinds 10 januari is het oude vliegveld van Jakarta, Halim Perdanakusuma Airport weer open voor lijndiensten. Dit is om het overvolle Soekarno-Hatta enigszins te ontlasten.
Halim Airport is het oude vliegveld van Jakarta. Nadat Soekarno-Hatta in 1985 open ging is Halim in fases gesloten voor lijndiensten. Wel is het altijd een luchtmachtbasis geweest en regeringsvertegenwoordigers gebruiken het vliegveld ook. In 2013 zijn er al chartervluchten geland tijdens de ergste drukte. Nu gaat het dus voor binnenlandse lijnvluchten open.
Beperkingen
Halim Airport heeft beperkingen. Het heeft één landingsbaan, zonder taxibaan dus de capaciteit houdt niet over. Ook de apron is maar klein en de terminal is erg oud. Tijdens training van de luchtmacht kunnen de lijnvluchten vertragingen oplopen. Het vliegveld is opengesteld voor 2,2 miljoen reizigers per jaar. Het zal ongeveer 5% van Soekarno-Hatta opvangen. Hoewel dit iets scheelt, blijft het belangrijkste vliegveld overbezet met bijna 3x zoveel reizigers als waar het voor ontworpen is.

Het vliegveld in 1925, toen het nog Tjililitan heette.
Soekarno-Hatta
Soekarno-Hatta is momenteel ontworpen voor 22 miljoen passagiers. In 2012 waren er echter 57 miljoen pasagiers. HEt is de drukste luchthaven van het zuidelijke halfrond. Binnenkort gaat fase 2 van terminal 3 open en dan is het vliegveld ontworpen voor 43 miljoen reizigers. Na een verbouwing van Terminal 2 is het vliegveld geschikt voor 53 miljoen. Verder zijn er plannen om Terminal 1 op te knappen (62 miljoen passagiers) en de bouw van terminal 4 (75 miljoen). Probleem is dat er maar 2 landingsbanen zijn. De regering wil wel een derde, maar de ruimte is beperkt. Er zouden een aantal dorpen moeten wijken en dit heeft een rechter verboden. Komt de baan er toch dan kan Soekarno-Hatta doorgroeien tot 2030.
Vluchten
Citilink had de eerste vlucht op Halim airport. De low-budget dochter van Garuda vliegt vanaf Halim oop 4 bestemmingen. Garuda wacht nog even met een aantal drukke binnenlandse vluchten te verplaatsen. Ook Indonesia AirAsia zegt plannen te hebben om deels over te stappen, maar wil Halim vooral gebruiken om het aantal vluchten vanaf Jakarta uit te breiden. Lion Air, grootste operator vanaf Soekarno-Hatta met 34% wil ook wel deels naar Halim, maar verkoopt nog geen tickets. In het algemeen gaan de vier groten een deel van de allerdrukste routes naar Halim Airport verplaatsen. Om een indruk te geven hoeveel er al gevlogen wordt:
- AirAisa vliegt 60x per week naar Denpasar (Bali)
- LionAir vliegt 157x per week naar Surabaya
- Garuda vliegt 122x per week op Surabaya en AirAsia ook nog eens 30x
- LionAir naar Makassar: 145x/week
- LionAir naar Medan: 133x
En ga zo maar door.

Toekomst
Het verplaatsen van vluchten is slechts een tijdelijke en zeer beperkte oplossing. De verwachting is dat Indonesië (en heel Zuid-Oost Azië) een enorme groei gaat doormaken. Nu stijgt het reizigersaantal van Jakarta al met 10-15% per jaar. Maatschappijen als AirAsia en Lion Air hebben allebei ruim 500 nieuwe toestellen in bestelling staan. Hoewel die niet allemaal in Indonesië gaan vliegen wordt het steeds drukker in de regio. De maatschappijen richten zich momenteel vooral op andere luchthavens dan Jakarta, puur door het capaciteitsprobleem. Als de 3e baan er komt kan men weer even vooruit, maar 2030 is ook niet heel ver meer weg. Er zijn dan ook plannen om een nieuwe luchthaven buiten de stad te bouwen. Deze plannen worden echter zo langzaam gemaakt dat je ook kan spreken over amper een oplossing.