De persconferentie over 2013 met de cijfers is achter de rug. Upinthesky heeft live meegekeken. De interessantste feiten op een rijtje:
A320
Ondanks dat de A320neo family is aangekondigd verkoopt het huidige type nog goed. Er zijn er 377 verkocht (netto: 286). De markt was altijd half-half verdeeld tussen de A320ceo en Boeing 737 Next Generation. Met de A320neo is dat verschoven. Airbus heeft ongeveer 60% van de bestellingen en Boeing 40%. Volgens Airbus komt dit omdat de A320 beter is. De motor is groter (81″ tov 69″), de A320 is 1,4 ton lichter.
De neo zal in de herfst zijn eerste vlucht maken.
Wide-body
Er wordt vaak gezegd dat Boeing de wide-body markt domineert. Zowel het afgelopen jaar (341 vs 309) als de afgelopen 5 jaar (1.056 vs 1.042) heeft Airbus er echter meer verkocht. Ook als je de 777X bestellingen meeneemt in de cijfers.
A330
Er komen 2 nieuwe versies: een 242ton versie. Die geeft 500nm groter bereik. Als je deze A330 met de 787-9 vergelijkt dan klopt het dat de 787 minder benzine verbruikt. Maar de kosten van het motoronderhoud zijn lager waardoor de totale kosten lager zijn.
Ook komt er een A330 Regional. Deze heeft een lager take-off weight: 199ton. Hierdoor zijn landingskosten lager. De engine is wat minder krachtig, waardoor de onderhoudskosten omlaag gaan. Tevens komt er een nieuwe cabine. Met 400 mensen vliegt de A330 regional 2.700nm. Niet heel ver (een normale A330 vliegt met 300 mensen 6.200nm), maar voor in Azië een ideale afstand. Door de nu al enorme drukte in het vliegverkeer en overvolle vliegvelden is de enige optie om met grotere toestellen te gaan vliegen. Hier is de A330 Regional voor gemaakt. Door de verwachte enorme groei in Zuid-oost Azië wordt dit verreweg de grootste markt. In de 2.000nm sectie is de A330 regional 12% goedkoper dan de 787-9. De 787 is ontworpen voor lange afstanden.
The A330 regional is as competitive as the A321, with twice the people
De certification van beide toestellen zal snel gebeuren. De 242t wordt in 2015 als eerste geleverd aan Delta.
Airbus denkt een sterkte mix te hebben en zegt voorlopig niet aan een nieuwe motor te denken.
A350
Er komt een A350-900 Regional met iets lager take-off weight. Het bereik wordt iets minder en daardoor exact hetzelfde als de 787-9. Als een maatschappij toch een normale A350-900 kiest dan koopt het flexbiliteit. Er kan 16ton meer cargo mee over dezelfde afstand. Of het bereik wordt groter. Direct inzetbare flexibileit dus.
Dan de A350-1000. Er wordt al gezegd dat Airbus een -1100 moet gaan maken om te kunnen concurreren met de nieuwe 777-9X, waar 35 stoelen extra ingaan. De A350-1000 is evengroot als de 777-300ER, maar is 40ton lichter tijdens take-off. Boeing moest dus iets doen. De nieuwe 777-9X is nog eens 15ton zwaarder dan de 777-300ER. In totaal wordt hij (leeg) 35 ton zwaarder. Vergeleken met de A350-1000 is dat dus 1.000 kilo per extra stoel. Lufthansa heeft gezegd dat de 777-9X hetzelfde verbruikt als de A350-900, per stoel 2,9liter/100km. De A350-1000 verbruikt echter 5% minder dan de -900. volgens Airbus dus het betere vliegtuig. Daarom maken ze geen haast met een verlengde versie. Maar op termijn kan het altijd.
Klanten veranderen orders van de A350-800 naar grotere varianten. Het lijkt erop dat Airbus de kleinste van de familie groter gaat maken: “it is a distinct possibility”, volgens de COO.
Het 4e testvliegtuig wordt eind februari verwacht. Certificering zal in Q3 zijn en eind 2014 wordt het eerste toestel geleverd aan Qatar Airways. Dit toestel met productienummer 6 is nu in de ‘final assembly line’.
A380
Het belangrijkste verkooppunt is dat de luchtvaart elke 15 jaar verdubbelt. Binnenkort misschien zelfs elke 10 jaar. Hoe komen al die mensen naar de nu al overvolle luchthavens? Met 2x zoveel vliegtuigen? Airbus heeft met de A380 ruim 80% van de markt in handen (vergeleken met de 747-8i). Helemaal eerlijk is die vergelijking niet, want de A380 is er langer. Maar de 747 verkoopt duidelijk minder dan de A380.
Komend jaar komen er 4 nieuwe A380 gebruikers: Skymark, Qatar, Asiana en Cathay Pacific. Vorig jaar was British Airways de 10e nieuwe klant. In 2014 wil Airbus er 30 verkopen, evenveel als de productie.
Algemeen
De trend is dat er grotere toestellen worden verkocht. Van de gehele A320 family (18, 19, 20 en 21) wordt de A321 40% verkocht. Ook de grootste A330 is het populairst.
Airbus gaat de prijs van alle vliegtuigen met 2,4% verhogen. Met een backlog van 5.559 heet Airbus voor 9 jaar productie. Ze gaan de productie dan ook verhogen.
Er kwam nog een vraag over de Indonesische markt. Daarover zegt Airbus dat de markt langzaam groeide, maar dat het nu snel gaat. Het is ook een ideaal land voor luchtvaart met alle eilanden. Je gaat niet even met de trein. Bovendien is het qua grootte het 4e land van de wereld. Airbus heeft dus hoge verwachtingen.