fbpx
IncidentenOnderwerpen

Southwest 737 landt op verkeerd vliegveld – Update

==Update 17:21==
Southwest meldt dat het vliegtuig “ergens vandaag” zal vertrekken.

==Orginele bericht: 09:18==

Het lijkt wel hip te zijn: landen op een verkeerd vliegveld. Dit keer een Boeing 737 van Southwest Airlines. Recent gebeurde dit ook met een 747 Dreamlifter en een 767.

Vlucht 4013 van Southwest kwam van Chicago Midway gister in de namiddag (lokale tijd) en was onderweg naar Dallas. Er zou een tussenstop worden gemaakt op Branson, Misouri (BKG), maar in plaats daarvan landde het toestel op Tany County Airport, ruim 10 km verderop. Waar Branson een baan heeft van 2.176 meter is die van Tany county maar 1.139 meter. Dat is erg kort voor een 737. Ter vergelijking: Groningen Airport Eelde had een baan van 1.800 meter, maar die moest langer worden omdat het te weinig was voor een volle 737.

Brandend rubber
Een van de passagiers verklaard dat het vliegtuig zeer abrubt stopte, de piloot remde erg hard. “We smelled burnt rubber”. Het vliegtuig stopte zo’n 150 meter van een berg. Aan boord waren 124 passagiers en 5 crew, niemand raakte gewond. Southwest zegt nog niet te weten waarom de jet op het verkeerde vliegveld landde. De FAA onderzoekt het incident.

Piloten op verschillende media verklaren dat het niet heel moeilijk is je te vergissen. Zeker als de vlucht uit het noorden komt. De banen liggen bijna parallel (12/30 en 14/32) en die van Tany county (Graham Clark Downtown Airport) ligt 10 km noorderlijker. Je komt hem dus als eerste tegen.

https://maps.google.com/maps?q=M.+Graham+Clark+Downtown+Airport&hl=nl&ll=36.625396,-93.22983&spn=0.010091,0.016179&sll=37.0625,-95.677068&sspn=40.681389,66.269531&hq=M.+Graham+Clark+Downtown+Airport&t=h&z=16

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button