Tussen al het Airbus nieuws van vandaag stond ergens kort:
Klanten veranderen orders van de A350-800 naar grotere varianten. Het lijkt erop dat Airbus de kleinste van de familie groter gaat maken: “it is a distinct possibility”, volgens de COO.
De A350-800 wordt nog niet eens gemaakt en nu moet hij al veranderen.
Airbus is al een tijdje bezig klanten te bewegen orders om te zetten naar de grotere -900 en -1000. Erg opschieten doen deze gesprekken nog niet, al is American Airlines om. Er staan er nu nog 61 in bestelling. Het plan was om na de lancering van de -900 (einde van dit jaar) met de -800 te beginnen. Airbus wil hier echter vanaf omdat met de andere twee types meer verdiend wordt en de capaciteit tot 2020 beperkt is. Die ‘slots’ kunnen dus beter voor duurdere toestellen worden ingezet.
Keuze
volgens de COO, Leahy, stelt Airbus de klanten voor de keuze bij de huidig voorgestelde versie te blijven of de -800 te vergroten. Het laatste betekent wel een paar jaar vertraging. Hoeveel wil Leahy niet zeggen, maar hij wil dat de -800 na de -1000 geleverd wordt. De -1000 moet in 2017 geleverd worden.
Dash 800
De A350-800 zoals nu gepland biedt plaats aan 276 mensen in een drie klassen layout. Hij heeft een bereik van 8.250nm en is 60,54 meter. De -900 is 6,3 meter langer en heeft plek voor 315 mensen. Als de -800 wordt veranderd zal het geen nieuw ontwerp worden, maar een verkorte -900. De nieuwe -800 zal iets onder de 300 stoelen hebben en iets minder ver kunnen dan de huidige -800. De A350 is al vaker veranderd. Eerst werd het een moderne A330, maar Airbus besloot om andere materiale te gebruiken. Weer later werd de romp breder voor een grotere capaciteit. Vandaar de toevoegin: XWB (eXtra Wide Body)
Ook zijn er geruchten van een A330neo, nieuwe motoren onder de huidige A330. Dat zou de levensduur verlengen en een concurrent zijn voor de A350-800.
Ongeveer de helft van de orders zijn al omgezet of geannuleerd.
Many in the industry have doubted that Airbus will ever build the -800. If the plans are firmed up, the aircraft maker will not build the currently conceived version, but a yet-to-be fully defined aircraft.